Pantryglodytes pisze:
Klipry herbaciane były i ciche i szybkie, bodaj szybsze niż dzisiejsze kontenerowce, zabił je postęp, kanał sueski i panamski no ale ja się nie znam
hmm, dyliżanse przez prerie również...
Nie były szybsze bo uzależnione od wiatru. Czasami bywały niewiele szybsze. I to od tych najwolniejszych.
I ładowność mała. coś za coś. Dlatego ładunek szczególny.
I załogi potrzebowały raczej licznej.
A np taki jeden z największych na świecie. duński MS Emma Mærsk. ponad 14 tyś kontenerów na raz. Chyba ze 13 ludzi załogi. Prędkość 27 węzłów< Życzę Cutty Sarkowi
szczęścia w wyścigach. Nawet przy świetnym wietrze.
Inna rzecz, że marszową ma pewnie około 20 nie 27 węzłów.
Średnio, to te największe kontenerowce mają prędkość około 25 w. Plus/minus 2-3
Marszową około 20.
Tylko, że największa odnotowana prędkość klipra to coś 17-18 węzłów. Cutty Sark miał w jakimś tam momencie 17,5.
Cytuj:
The maximum logged speed for Cutty Sark was 17.5 knots (32.4 km/h; 20.1 mph). Her greatest recorded distance in noon to noon sights was 363 nautical miles (672 km; 418 mi) averaging 15 knots (28 km/h; 17 mph), although she recorded 2,164 nautical miles (4,008 km; 2,490 mi)[22] in six days, which given the weather over the whole period implied she had achieved over 370 nmi (690 km; 430 mi) some days.[23] By comparison, Thermopylae's best recorded 24-hour distance was 358 nmi (663 km; 412 mi). On another occasion she recorded 3,457 nautical miles (6,402 km; 3,978 mi) in 11 days.[20] Cutty Sark was considered to have the edge in a heavier wind, and Thermopylae in a lighter wind
Od powiadania bajek morskich to jesteśmy my a nie nam.
A 15 węzłów to nawet trawler Starego Praktyka wyciągał jak się udało kapitanowi mechanika przekupić i mieli siatkę na motyle by zawory lecące z komina łapać
A film? No fajne są. Jak się wiaderkiem na aktorów wodę wieje.