@ Parafek. Masz wyraźnie napisane, a jak nie to dam ci inne podręczniki, że te autorytety akurat tu się mylą. Nie mają wiedzy.
Albo mają ją w d...
Powtarzam, w St. B. podaje się silę wiatru!!! SIŁĘ WIATRU!!! A nie stan morza,
Ja swojego zawodu uczyłem się 5 lat. W wyspecjalizowanej szkole morskiej. Potem ZAWODOWO wiele lat na okrętach. W tym kilka ładnych lat jako dowódca (kapitan) I kolejne wiele lat dalej zawodowo bylem z morzem związany. To tyle.
Ja mam trochę chopla na punkcie szerzenia kultury morskiej bo morze i okręty to nie tylko mój zawód ale i pasja od szkoły podstawowej i alergicznie reaguje na bzdury w tym zakresie, nawet jak wypowiadają je jakieś autorytety (chociaż akurat Baranowskiego o to nie podejrzewam i na prawie pewno w swoich dziennikach jachtowych czy okrętowych (na żaglowcach) nie opisywał st, morza w st. B.
To dwie rożne skale. Nawet w zakresie. Jedna ma od 0-9 druga od 0-12.
Jedyne co je łączy to to, że skala Beuforta, czyli opisu siły wiatru opiera się na ocenie stanu morza. Po to by mozna bylo "oszacować" silę wiatru bez przyrządów (anemometru). Tylko tyle.
To nie jest wiedza tajemna nawet Wikipedia o tym mówi. Polska:
Cytuj:
Skala Beauforta – skala służąca do opisu siły wiatru w stopniach Beauforta (B)[1].
Zasadniczą jej cechą jest możliwość względnej oceny siły wiatru na podstawie obserwacji powierzchni morza lub obiektów na lądzie. Rodzaj fali i użyta do jej określenia wysokość odnosi się do stanu na pełnym morzu. Znając prędkość wiatru w węzłach można oszacować stopień skali Beauforta w zakresie 3–10, korzystając z wzoru:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_BeaufortaAngielska:
Cytuj:
The Beaufort scale /ˈboʊfərt/ is an empirical measure that relates wind speed to observed conditions at sea or on land. Its full name is the Beaufort wind force scale.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beaufort_scaleA stan morza podaje się w skali Douglasa o czym też nawet wiki jest.
Cytuj:
The Douglas sea scale is a scale which measures the height of the waves and also measures the swell of the sea. The scale is very simple to follow and is expressed in one of 10 degrees.
https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_sea_scaleAby już nie było z wiki (bo niektórzy gardzą nawet angielskojęzyczna, kora jest całkiem rzetelna co potwierdzają porównania z encyklopediami klasycznymi.
https://dragdevicedb.com/appendix-viii- ... sea-scaleshttps://www.wmo.int/pages/prog/amp/mmop/faq.htmlhttps://www.stormgeo.com/solutions/ship ... ion-award/Tak przy okazji to WMO to WORLD METEOROLOGICAL ORGANIZATION . No ale Baranowski (ponoć, bo nie wierze) wie lepiej.
Tylko na amatorskich i to polskich portalach żeglarskich szukają jakiś powiązań pisząc o skali stanu morza powiązanej ze skalą Beauforta ale nawet na nich widać, ze są to dwie rożne skale o innej ilości stopni i dotyczące dwóch rożnych rzeczy..
https://www.zeglarstwo.waw.pl/skala-pedersena.htmI takie tabelki tylko wprowadzają w błąd . Chociażby dlatego, że np na Zatoce Puckiej wiatr morze wiać z silą 10 st. B a stan morza może być zaledwie 4 a nawet mniej. I na odwrót przy słabym wietrze mogą występować wysokie , nawet kilku metrowe fale np. na Atlantyku bo występuje chociazby tak zwany rozkołys.
Więc będziemy mieli stan morza np. 6 lub więcej a wiatr 3 st.
I dzielność morską jednostki podaje się również według skali stanu morza nie wiatru. A to już dla kapitana ważne. Bo ocenę czy może wyjść w morze podejmuje nie na podstawie siły wiatru a własnie wysokości fali. I czasami można się przejechać.
I proszę nie porównuj kapitana jachtowego czy motorowodnego (nawet żeglugi wielkiej - jak kiedyś było - też mam taki patent) to kapitana a nawet oficera wachtowego zawodowego. To są całkiem rożne wymagania. W wiedzy, doświadczeniu itp.
Inaczej by nikt nie był wstanie rekreacyjnie go zrobić. Baranowski przy całym szacunku dla niego to DZIENNIKARZ z zawodu i wykształcenia. I nie tylko ze skalami możne mieć kłopot ale i z "czytaniem" radaru - co mu zresztą Izba Morska zarzuciła po pewnej kolizji.
Bo robi to dorywczo raz na jakiś czas bo akurat ma regaty, dali mu Pogorię, albo inny jacht, a nie stale.
I raczej nie miał i nie zdawał szkole egzaminu z nawigacji taktycznej obejmującej znacznie więcej zagadnień jak tylko np. manewr antykolizyjny, jak ja.
Chociaż zdaje sobie sprawę, ze pod żaglami ma łapę nabitą bardziej ode mnie bo ja prawie wcale.
na koniec masz przykład morskiej prognozy pogody, która każdy kapitan, oficer pokładowy w tym i jachtowy sternik morski powinien umieć czytać i interpretować.
(to nie faksymile przecież).
Cytuj:
pl http assets img IMGW-100 Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy
Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich w Gdyni
81-342 Gdynia ul. Waszyngtona 42
tel: 058-6288150 fax: 058-6203422
meteo.gdynia@imgw.pl http://www.imgw.plMORSKA PROGNOZA POGODY NA BAŁTYK POŁUDNIOWY I POŁUDNIOWO-WSCHODNI
Ważna od godz. 13:00 dnia 05.07.2020 do godz. 01:00 dnia 06.07.2020
SYTUACJA BARYCZNA Z GODZINY 09:00 UTC:
Rozległa zatoka niżowa znad Skandynawii, Bałtyku, Polski i Niemiec przemieszcza się na wschód.
OSTRZEŻENIE PRZED SZTORMEM NA BAŁTYK POŁUDNIOWY I POŁUDNIOWO-WSCHODNI
OSTRZEŻENIE PRZED SILNYM WIATREM NA ZATOKĘ POMORSKĄ, WYBRZEŻE ŚRODKOWE I ZATOKĘ GDAŃSKĄ
BAŁTYK POŁUDNIOWY:
Wiatr południowo-zachodni 6 do 7, wzrastający na 7 do 8 w skali B. Stan morza 3 do 4, później 4 do 5. Temperatura powietrza około 16°C. Widzialność dobra do umiarkowanej. Okresami przelotne opady deszczu.
BAŁTYK POŁUDNIOWO-WSCHODNI:
Wiatr południowo-zachodni 6 do 7, wzrastający na 7 do 8 w skali B. Stan morza 3 do 4, później 4 do 5. Temperatura powietrza około 16°C. Widzialność dobra do umiarkowanej. Okresami przelotne opady deszczu.
ZATOKA POMORSKA:
Wiatr południowo-zachodni 4 do 5, okresami w porywach 6 do 7 w skali B. Stan morza 2 do 3, miejscami 3 do 4. Widzialność dobra do umiarkowanej. Okresami przelotne opady deszczu.
WYBRZEŻE ŚRODKOWE:
Wiatr południowo-zachodni 4 do 5, okresami w porywach 6 do 7 w skali B. Stan morza 2 do 3, miejscami 3 do 4. Widzialność dobra do umiarkowanej. Okresami przelotne opady deszczu.
ZATOKA GDAŃSKA:
Wiatr południowo-zachodni 4 do 5, okresami w porywach 6 do 7 w skali B. Stan morza 2 do 3, miejscami 3 do 4. Widzialność dobra do umiarkowanej. Okresami przelotne opady deszczu.
PROGNOZA ORIENTACYJNA NA NASTĘPNE 12 GODZIN:
BAŁTYK POŁUDNIOWY: Wiatr południowo-zachodni do zachodniego 7 do 8, słabnący na 6 do 7 w skali B.
BAŁTYK POŁUDNIOWO-WSCHODNI: Wiatr południowo-zachodni 7 do 8, słabnący na 6 do 7 w skali B.
Opracował dyżurny synoptyk: Grzegorz Pietrucha
Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich w Gdyni
godz. 09:42 UTC dnia 05.07.2020
I masz jak byk żubra czarno na białym ze te skale są rozbieżne często.
I tak silę wiatru np. Zatoce Gdańskiej masz 4 do 5 w porywach do 6-7 w skali B a stan morza zaledwie 2-3 (jest to jednoznaczne i równorzędne skoro są rożne?). I st, morza ten wyższy (3 do 4) nie jest okresowo przy porywach a
miejscami Bo fala różnie idzie i interferuje, wzmacnia się wzajem lub wygasza.
Ale jak pisałem wcześniej. Możesz nie wierzyć poważnym fachowym definicjom, zawodowcom, w tym meteorologom i podawać za swoimi autorytetami stan morza nawet stopniach Celsjuszach (bo jak fala to wieje, jak wieje to chłodniej) ale ode mnie, na morzu trzymaj się przynajmniej 30 kabli z dala.
Po pewnie i pozrastała wiedza i na podobnym poziomie.
@Stary Praktyku. Tylko, ze spór nie dotyczy żeglarstwa a raczej morskiej wiedzy ogólnej z zakresu podstaw meteorologii na morzu (i nie tylko bo skala B. na lądzie też była używana i obejmuje zjawiska na lądzie) .
Ja osobiście w żeglarstwie nie jestem żadnym autorytetem ani nawet fachowcem. Pod żaglami pływałem niewiele. A patent jak mam to tylko formalnie. W praktyce bym jako kapitan większym jachtem żaglowy nie poszedł.
Ale co innego żagle i ich stawianie a co innego wiedza morska. Ta dot, wszystkich i żeglarzy rekreacyjnych, i rybaków, i marynarzu z handlówki i tych z MW, SG itd.