Cytuj:
Kobaltu w hybrydzie takiej jak Toyota Prius(nie plug-in tylko zwykłej) jest 3 kg
Pisałem o tej plug-in - bo co najmniej o takiej lub elektryku docelowo jest mowa przy elektromobili. A ta Prius ma i kobalt i ołów bo ma też (jak każda hybryda) również akumulator rozruchowy 12V
Czyli ten kobalt do dodatkowo (ale dochodzą inne metale rzadkie). Bi sam kobalt możne nie jest za bardzo toksyczny ale jego przetwórstwo jest wysoce emisyjne.
Cytuj:
Inaczej mówiąc te minerały da się produkować znacznie czyściej
Da się. Nie przeczę i o tym sam pisałem. Ale wówczas znacznie wzrosną koszty. Na tyle, ze projekt padnie z przyczyn ekonomicznych. Już elektryki są ok 80% - 100% droższe od samochodów klasycznych w podobnej klasie. Te nadając się do czegoś więcej niż tylko dojazd do pracy czy marketu czyli o zbliżonej funkcjonalności do klasycznego duuużo, duuużo wiecej.
Przykład Golf.
Podstawowy model spalinowy to ok 70 000 PLN
Wypasiona wersja z większym silnikiem to ok 110 tyś.
Elektryczny e-golf: ok 169 tyś
Ceny modeli z 2019 roku z cennika z oficjalnej strony VW
https://www.volkswagen.pl/pl/cenniki.htmlhttps://www.volkswagen.pl/pl/cenniki.ht ... bf09b3a1f8Ponad dwa razy droższy od podstawowego modelu a to w sumie samochód na miasto. Dalej niż do domku na wsi radziłbym nie jechać.
Cytuj:
Czysto elektryczny napęd jest idealnym rozwiązaniem na krótszych odcinkach - na przykład w mieście. Ale to nie wszystko. Twoim Nowym e-Golfem będziesz mógł bez problemu pojechać także w dłuższą trasę. Jego zasięg wynosi aż 231 km (WLTP)2. e-Golf zwraca uwagę także dzięki swojej intuicyjnej obsłudze i oszczędnym silnikom.
https://www.volkswagen.pl/pl/modele/e-golf.htmlhahaha akurat 231 km... ale nawet jakby jakby to i tak marnie. Nawet przy dobrej sieci stacji ładowania.
Cytuj:
Istnieje kilka możliwości ładowania litowo-jonowej baterii. Jeżeli ładujesz Nowego e-Golfa z domowego gniazdka, naładowanie do pełna potrwa około 17 godzin. Po zainstalowaniu opcjonalnej stacji ściennej prądu przemiennego (11kW) zwiększysz wydajność ładowania i jego czas do około 5 godzin i 20 minut. Tyle samo będzie trwać ładowanie za pomocą prądu przemiennego na publicznych stacjach ładowania. Najszybciej e-Golf będzie gotowy do dalszej jazdy, jeżeli skorzystasz z publicznych stacji ładowania prądem stałym. Z opcjonalnym systemem szybkiego ładowana CCS bateria będzie w 80% pełna już po 45 minutach.
No i życzę powodzenia w jeździe np z Gdańska do Warszawy. 5 godzin czekania na ładowanie po drodze. Taaak to bardzo seksi rzekłbym.
System szybkiego ładowania CSS jak napisali jest opcjonalny więc trzeba dopłacić. I nawet z nim 45 minutowy postój na trasie 340 km gdzie S7 się śmignie najsłabszym golfem w 3 h nie przekraczając prędkości to przesada chyba. A do Krakowa to już makabra. Ze 3 ładowania jak nic. Bo przypominam te 45 min to do 80% wiec już tylko na ok 190 km starczy.
No i byłoby dobrze, gdyby to jeszcze było prawdziwe.
Cytuj:
Modne elektryki w teorii są świetne: e-Golf powinien przejechać 231 km, a Leaf – nawet 270 km na prądzie. Nasz test pokaże, jak to wygląda w rzeczywistości...
Ta historia zaczyna się na autostradzie. 182 km od naszej redakcji. Kiedy dojeżdżaliśmy do celu, w obu autach kończył się prąd. VW e-Golf pokazywał zasięg 5 km, a Nissan Leaf – zero. Pewnie potraficie sobie wyobrazić, że nasi kierowcy testowi trochę strachu się najedli. Środek autostrady, akumulator już powoli pada, a do najbliższego zjazdu jeszcze trochę. I obaj utrzymują, że jechali nie szybciej niż 110 km/h.
https://www.auto-swiat.pl/testy/testy-n ... ie/my3yzv4Czyli realny zasięg samochodu, który jest w cenie wypasionego merca c
Cytuj:
Limuzyna 200 184 KM Standard automatyczna, 9-stopniowa 4x4 168 800 PLN
https://www.autocentrum.pl/nowe/mercedes/klasa-c/ toż dołożę trochę (tak 20-30 tyś) i będę nówką klasą E śmigał. I do Krakowa nawet nie zatankuje po drodze.
to 180 km. Leaf to już w ogóle zawyża.
A co jak są upaly i klima na full albo w zimie jak trzeba ogrzewanie włączyć? I w nocy bo tak wypadło.
Zachowując rezerwę na korki, na dojazd do stacji (w spalinowym też się zostawia) to na dłuższej trasie tankowanie co ok 120 km (przypominam, te szybkie, 45 min. w trasie, pod warunkiem ze masz CSS, to ładowanie do 80% czyli nie na 180 km a na 145 do zera, minus tak 30 km na rezerwę i mamy 120.
A teraz skąd wysoka cena pomimo taniej, ale niszczącej środowisko i ludzi, produkcji? Oba samochody wymagają w fabryce finalnej podobnej ilości roboczogodzin (może nawet elektryk mniej bo prostszy układ napędowy). Praca tych chińczyków czy dzieci w Kongo to grosze. Więc? ENERGIA!!! Koszty energii na przetwarzanie kobaltu i innych metali rzadkich. I produkcje ogniw. A energia to co? A energia to emisja CO2, szczególnie w takim kraju jak Chiny, Gwatemala itp.
No i teraz zastanów się ile by kosztował ten e-golf gdy wydobycie i przetwarzanie Kobaltu (i innych metali rzadkich, bo tam nie tylko kobalt - witaminka jest) było zgodnie regułami ochrony środowiska i ochrony pracownika?
300 tysięcy czy może więcej?
Więc bajki bajkami, idee ideami a realia są takie jakie są. Za ekologie trzeba płacić nie tylko kasą ale i niszczeniem środowiska gdzieś tam daleko i wyzyskiem oraz przedwczesną śmiercią ludzi ( w tym dzieci).
Albo, albo albo, bo kto kupi takie nieprzydatne coś jak e golf za 300-400 tyś? Albo Teslę za 2 - 3 mln?