forum.nie.com.pl

Forum Tygodnika Nie
Dzisiaj jest 28 mar 2024, 19:52

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1570 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ... 157  Następna
Autor Wiadomość
Post: 23 sie 2019, 19:00 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4687
I to jest ciekawe w tym byłym zaborze pruskim i ziemiach odzyskanych.
Koszalin przed wojną male miasteczko. Słupsk, Grudziądz chyba jeszcze mniejsze. Elbląg i inne też.
A komunikację miejska w tym tramwaje od początków XX (a czasami końca XIX) wieku miały.
Częstochowa przed wojną była dużym miastem, większa do 1939 roku od Katowic (134 tyś Katowice, 138 tyś Częstochowa) a tramwajów nie było. Komunikacja autobusowa ledwo działała i to z problemami (prywatna nie komunalna). Dopiero komuna coś w tym zakresie zrobiła.
Jak tak dalej pójdzie to zacznę rozumieć IroBa :P

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 sie 2019, 21:55 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 wrz 2014, 17:33
Posty: 9999
Komandor pisze:
I to jest ciekawe w tym byłym zaborze pruskim i ziemiach odzyskanych.
Koszalin przed wojną male miasteczko. Słupsk, Grudziądz chyba jeszcze mniejsze. Elbląg i inne też.
A komunikację miejska w tym tramwaje od początków XX (a czasami końca XIX) wieku miały.
Częstochowa przed wojną była dużym miastem, większa do 1939 roku od Katowic (134 tyś Katowice, 138 tyś Częstochowa) a tramwajów nie było. Komunikacja autobusowa ledwo działała i to z problemami (prywatna nie komunalna). Dopiero komuna coś w tym zakresie zrobiła.
Jak tak dalej pójdzie to zacznę rozumieć IroBa :P


Tak tylko wspomnę, żadne ze wspomnianych Przez Pana miast posiadających sieć tramwajową, w przeciwieństwie do Częstochowy, nie było znaczącym ośrodkiem pomieszkiwania biedoty zajmującej się nie wiadomo czym i żyjącej nie wiadomo z czego.

Porównywalnym ośrodkiem, a raczej procentowo jeszcze znacznie większym była przedwojenna Warszawa.
Gdyby kto ciekawy chciał dowiedzieć się o co chodzi, wystarczy prześledzić historię powstania kanalizacji i sieci wodociągowej w Warszawie.
Boje Sokratesa Starkiewicza z oporem materii wszystko wyjaśnią.
Planowanej budowy sieci gazowej w mieście Stankiewicz już nie dał rady zrealizować, sił zabrakło.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 sie 2019, 14:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 wrz 2014, 7:47
Posty: 6455
Komandor pisze:
Jak tak dalej pójdzie to zacznę rozumieć IroBa :P


wow, a ja myslalem ze Ty jedyny mnie tu rozumisz:) no ale jast nadzieja ze jak tak dalej pojdzie to zaczniesz....a ja sie obawiam ze tak dalej pojdzie, niestety, wybory wypadaja w trzynastego, zabobon wygra wlasnie ze wzgledu na date.........i wtedy zrozumiesz ze Iro Be ma czesto racje.

_________________
Ceń słowa. Każde może być twoim ostatnim. S.J.L. weil...Alle sagten: Es geht nicht. Da kam einer, der das nicht wusste und der es einfach tat.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 sie 2019, 14:43 
Pantryglodytes pisze:
Gdyby kto ciekawy chciał dowiedzieć się o co chodzi, wystarczy prześledzić historię
powstania kanalizacji i sieci wodociągowej w Warszawie.


Ona kanalizacya winna zapewne dzisiejszym żydowskim zakusom i tęczowej zarazie.

Obrazek


Na górę
  
 
Post: 24 sie 2019, 14:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 wrz 2014, 17:33
Posty: 9999
WLR pisze:
Pantryglodytes pisze:
Gdyby kto ciekawy chciał dowiedzieć się o co chodzi, wystarczy prześledzić historię
powstania kanalizacji i sieci wodociągowej w Warszawie.


Ona kanalizacya winna zapewne dzisiejszym żydowskim zakusom i tęczowej zarazie.

Obrazek



Szybko Pan szanowny znalazł tego lornika podwislańskiego


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 sie 2019, 14:52 
Dawno temu zobaczyłem i nie dało się odzobaczyć.
Łeb mam pełny takich śmieci, przeto mój podgląd
na nadwiślański narodek daleki od patriotycznego.


Na górę
  
 
Post: 24 sie 2019, 15:04 
Offline

Rejestracja: 04 wrz 2014, 19:45
Posty: 2943
F.R. rolnik nadwiślański - przecież to jest przepiękne! :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 sie 2019, 16:30 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4687
Pantryglodytes pisze:
Tak tylko wspomnę, żadne ze wspomnianych Przez Pana miast posiadających sieć tramwajową, w przeciwieństwie do Częstochowy, nie było znaczącym ośrodkiem pomieszkiwania biedoty zajmującej się nie wiadomo czym i żyjącej nie wiadomo z czego.



Bez przesady Panie Maułpa. Tak źle nie było. Była jednym z większych ośrodków przemysłu włókienniczego w II. RP. Była też silnym ośrodkiem wydobycia rudy i hutnictwa.
Cytuj:
1936 roku udział częstochowskiego przemysłu wełnianego w
krajowym przędzalnictwie wełny wynosił 10,2 proc. ilości
wytworzonej przędzy, jednak w produkcji juty tutejszy przemysł
nadal pozostawał liderem
. W okresie międzywojennym zaczęła się
rozwijać branża lniana. Produkcję rozpoczęto w zakładach
„Stradom”, „Gnaszyńska Manufaktura” i „Warta”. Powstały również
dwie nowe, nieduże tkalnie lnu „Kojulen” i „Lewlen”. Wtedy też
lepiej rozwijał się przemysł galanteryjny i konfekcyjny, który
znalazł nowych odbiorców w kraju, a także w Niemczech, Indiach,
Anglii i Szwajcarii (eksport 30-35 proc.).

no ale to art z Gazety Częstochowskiej wiec pewnie się chwalą.

Może więc z encyklopedii PWN:
Cytuj:
Częstochowski Okręg Przemysłowy, okręg przemysłowy po obu stronach górnej Warty w rejonie Częstochowy i Zawiercia;
w początku XVII w. M. Wolski stworzył wokół Krzepic duże przedsiębiorstwo górniczo-hutnicze (w Pankach wielki piec, jeden z pierwszych w Polsce), istniały też huty szkła; szybki rozwój hutnictwa żelaza od 2. połowy XVIII w. (1782 istniało tu już 6 wielkich pieców), w 1. połowie XIX w. znaczny wzrost wydobycia rud żelaza (1840 ok. 40 tysięcy t, 12 wielkich pieców, produkcja ok. 8 tysięcy t. surówki), rozwój przemysłu metalowego, a zwłaszcza — szczególnie w 2. połowie stulecia — włókienniczego (m.in. Częstochowa, Myszków, Zawiercie, Żarki); 1883 w Częstochowie pierwsza w Królestwie Polskim przędzalnia konopi, 1884 w Błesznie (obecnie część miasta Częstochowa) pierwsza wytwórnia wyrobów jutowych; 1913 przemysł włókienniczy Częstochowskiego Okręgu Przemysłowego zatrudniał ok. 20 tysięcy robotników (ok. 13 tysięcy w Częstochowie). Wydobycie rud żelaza 1913 osiągnęło ok. 200 tysięcy (pierwsze miejsce wśród rejonów górnictwa rud żelaza na ziemiach polskich); po regresie hutnictwa żelaza w latach 70. i 80. XIX w. ponowny jego rozwój od końca stulecia: 1896–1901 powstała Huta Częstochowa, 1901 uruchomiono hutę w Zawierciu; rozwijał się przemysł metalowy (odlewnie w Blachowni, Częstochowie, Porębie koło Mrzygłodu), uruchomiono produkcję cementu (1884 w Wysokiej, następnie w Łazach, Ogrodzieńcu, Rudnikach, Wrzosowej), szkła (Zawiercie), wyrobów chemicznych (Częstochowa, Rędziny) i papierniczych (Częstochowa, Myszków). W 1913 w przemyśle Częstochowskiego Okręgu Przemysłowego pracowało ok. 30 tysięcy robotników (ok. 17 tysięcy w Częstochowie i ok. 9 tysięcy w Zawierciu). Znaczny rozwój przemysłu w okresie międzywojennym; 1938 były czynne w Częstochowskim Okręgu Przemysłowym 354 fabryki, zatrudniające ok. 41 tysięcy osób (ok. 16 tysięcy w przemyśle włókienniczym i odzieżowym, ok. 8 tysięcy w górnictwie i hutnictwie, tyleż w przemyśle metalowym).


Na tym tle to w sumie Koszalin, Słupsk wypadają słabiutko, z wymienionych to w sumie tylko Elbląg był naprawdę uprzemysłowiony i to przemysłem ciężkim (stocznia, zakłady metalowe, odlewnia a nawet fabryka samochodów) . W Koszalinie z większych zakładów były tylko zakłady papiernicze i cegielnia.Ale już od roku 1724 mieli wodociąg miejski doprowadzający wodę do centrum miasta. Ale pierwszą kanalizację Częstochowa miała wcześniej bo już 1846 a Koszalin w 1910. Elektrownie też (1887) - pierwsza na ziemiach Polskich i druga w Europie !!!!! Lampy Łukowe. Z tą drugą w Europie to byłbym jednak ostrożny.
https://dziennikzachodni.pl/pierwsze-w- ... ar/3554937
Wcześniej niż Szczecinie, Wrocławiu, Berlinie a nawet Londynie.

Cytuj:
Pierwszym miastem całkowicie oświetlonym elektrycznie na kontynencie europejskim od 1886 roku było niewielkie miasto powiatowe Darkehmen (po polsku Darkiejmy, po litewsku Darkiemis, obecnie rosyjski Oziorsk, obwód_kaliningradzki) w Prusach Wschodnich, liczące wtedy do 3 tysięcy mieszkańców, w którym założono kilka lamp łukowych a prądnicę umieszczono w młynie wodnym. Drugim miastem na kontynencie europejskim, którego cała zwarta zabudowa została oświetlona elektrycznie, była Częstochowa

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... sKGg7aAWKx

Podawana jako pierwsza na obecnych ziemiach polskich pierwsza elektrownia użyteczności publicznej w Szczecinie powstała w roku 1889.
Na początku XX wieku Częstochowa była jednym z najlepiej zelektryfikowanych miast Polskich. Lepiej niż Warszawa. Oczywiście, procentowo do ilości gospodarstw domowych. Bo pierwsze oświetlenie w domach miała już w 1904 roku. Kilka lat zanim w Koszalinie zapłonęła pierwsza żarówka.

Cytuj:
W latach 1904-1907 koncesjonariuszem Stacji Elektrycznej i sieci oświetlenia elektrycznego w Częstochowie było Biuro Techniczne „Orion” Tadeusz Rudziński i Ireneusz Sygetyński z Warszawy. Uruchomiony generator napędzany silnikiem diesla o napięciu ±2x220 V, pozwolił na oświetlenie Częstochowy 58 lampami łukowymi. Podpisany kontrakt pozwalał koncesjonariuszowi na sprzedaż energii elektrycznej mieszkańcom miasta i budowę nowych linii elektrycznych


Tak była oświetlona elektrycznie Jasna Góra w 1906 roku
Obrazek

a tu, niestety replika, ulicznej latarni z lampą lukową z 1886 roku.

Obrazek

W Koszalinie pierwsze elektryczne światła zapłonęły w 1910. Linie kolejową i to raczej lokalną Koszalin czy Słupsk też miał później niż Częstochowa.
Co nie zmienia faktu, że miasta w zaborze Pruskim i leżące na ziemiach odzyskanych, nawet te małe miały bardziej wielkomiejski charakter niż Częstochowa czy np Kielce i inne w Kongresówce. Okazałe gmachy publiczne, rządowe itp. Własnie te tramwaje.

Ale z Warszawą to dobra uwaga. Po prostu w byłym zaborze rosyjskim o infrastrukturę nie tylko miejską nikt raczej nie dbał.
W okresie międzywojennym też marnie to wyglądało. Dość powiedzieć, że w 1939 mieliśmy aż prawie 3000 km dróg bitych ulepszonych czyli asfaltowych, betonowych, z kostką kamienną, i uwaga drewnianą. Pozostałe z 58 tyś km dróg bitych to utwardzone żwirowe lub kocie łby. W sumie dopiero PRL zrobiła jaki taki porządek. Ze długo to trwało i nie było autostrad, ekspresówek a i jakość tych asfaltowych marna to trzeba sobie uzmysłowić ile dróg musieliśmy wyasfaltować w ciągu 30 lat (tak do 75 licząc) po wojnie. II RP udało się ledwie 2500 kostką głownie wyłożyć przez 20 lat. Do tego elektryfikacja, kanalizacja itp.
To tak przy okazji aby uzmysłowić tym co psioczą na PRL i za niewydolny uważają.

Ale Panie Maupa ta uwaga, że w jakimś mieście pomieszkiwała biedota która z nie wiadomo czego żyła to trochę nie na miejscu. żyła z pracy, często ciężkiej, tyle ze biedniej. Bo miasta też z okolicznych wsi żyją (szczególnie mniejsze i w XiX czy początkach XX wieku. A jednak małopolska - jurajska wieś biedniejsza od pruskiej była.



PS. Stary Praktyku ale dowaliłem Panu Maupie i temu w pikielhaubie :lol: :lol: :lol:

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 sie 2019, 17:16 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4687
Tak jeszcze o Tym porównaniu małych miast na byłych niemieckich ziemiach z Warszawą, że to niby adekwatne dopiero.

To kilka fotek Częstochowy z końca XIX i początku XX wieku. Wybrałem te gdzie widać elektryczne oświetlenie ulic.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek




Tymczasem w Warszawie:
Cytuj:
Już w 1901 roku podjęto decyzję o budowie w Warszawie na Powiślu elektrowni. Projekty budowy były przez pewien czas skutecznie blokowane przez Towarzystwo Dessauskie, eksploatujące lampy gazowe. Właściciele oświetlenia gazowego słusznie obawiali się konkurencji nowocześniejszego sposobu oświetlania miasta. Ostatecznie znaleziono rozwiązanie polubowne. Towarzystwo Dessauskie otrzymało zgodę na przedłużenie koncesji i dalsze użytkowanie lamp gazowych, które choć stopniowo wymieniane na elektryczne, oświetlały Warszawę jeszcze przez kilkadziesiąt lat. Budowa elektrowni na Powiślu została zaś ukończona w 1904 roku i od tej pory Towarzystwo Elektryczności prowadziło stopniową wymianę latarni. Liczba gazowych lamp z roku na rok powoli malała, a w Warszawie robiło się coraz widnej i weselej.


https://www.polskamowi.pl/historia/sekr ... go-miasta/

Cytuj:
14 maja 1906
Dokładnie 110 lat temu o godzinie 20.00 Warszawę rozświetliły pierwsze latarnie elektryczne. Nowoczesne światło pojawiło się na placu Saskim, w Ogrodzie Saskim, na dzisiejszym placu Powstańców Warszawy i na ulicach Wareckiej, Mazowieckiej, Kredytowej, Trębackiej i Wierzbowej.

Latarnie elektryczne były kolejnym oświetleniowym przełomem po wprowadzeniu latarni gazowych w 1856 roku, z trzydziestoletnim opóźnieniem w stosunku do Paryża, Londynu czy Berlina. Wprowadzenie oświetlenia elektrycznego było możliwe dzięki powstaniu elektrowni w Warszawie w roku 1904. Od tego momentu latarnie elektryczne stopniowo wypierały gazowe choć wciąż liczba tych drugich była pokaźna..


Obrazek

I w niemieckim Wrocławiu (ten można biorąc po uwagę wielkość do Warszawy porównywać)

Cytuj:
Oświetlenie elektryczne w powijakach

Pierwsza próba elektrycznego oświetlenia placu Powstańców Warszawy miała miejsce w 1882 roku. Plac oświetliło 35 żarówek! Aby wyprodukować prąd potrzebny do ich zasilania do prądnicy Siemensa podłączono starą maszynę parową. Wrocławianom nie spodobało się nowe oświetlenie, więc powrócono do ulicznych lamp gazowych. Jednak do końca XIX wieku we mieście działało już 14 elektrowni zasilających prawie 12000 żarówek. Były to najczęściej elektrownie przyfabryczne.
W ostatniej dekadzie XIX wieku, a konkretnie w 1891 roku, uruchomiono pierwszą miejską elektrownię w stolicy Dolnego Śląska. Mieściła się ona u zbiegu ulic Menniczej i Wierzbowej i dostarczała do sieci miejskiej prąd stały o napięciu 110V wytwarzany przez trzy maszyny parowe. Zasilane były one wodą z miejskiej fosy, a węgiel do ich zasilania dowożono furmankami.


No niestety (oprócz próby w 1882 na niewielką skalę) też później niż w Częstochowie. Późniejszy rozmach nie dziwi. Wrocław to jedno z największych miast Niemieckiej Rzeszy w końcu było.

PS. Tak przy okazji to chyba w 1882 roku nie było placu Powstańców Warszawy. Inaczej się chyba nazywał.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 sie 2019, 17:30 
Aleja "czecia"? :o Toż to Aleja Panienki Przenajśfientszej jest.

Zara widać, że przed wojną same żydy w Czwie mieszkały.


Na górę
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1570 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ... 157  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 44 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group