forum.nie.com.pl

Forum Tygodnika Nie
Dzisiaj jest 19 kwie 2024, 20:48

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 663 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 67  Następna
Autor Wiadomość
Post: 30 cze 2020, 22:34 
Jak zwał tak zwał. Może być nawet ideologicznie tutaj
poprawna "устрица из Аральского моря".
Ważne że działa.


Na górę
  
 
Post: 03 lip 2020, 11:56 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
A podroczę się z Żubrem.

Znalazłem coś dla Ciebie. NA stronie 41 "Przeglądu..."

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... qLqibCeKy-

Jak byś miał problemy z otwarciem linku i pdf.

https://docplayer.pl/18497190-Sil-powie ... str-4.html


Niestety artykuł nieco przeczy Twoim opowieścią o pionierskiej roli WOP w obserwacji technicznej wybrzeża. I jest to zgodne z moją marną wiedzą w temacie. Przecież zaznaczyliśmy na mapach operacyjnych typy i zasięgi naszych i WOPowskich radarów bo system był zintegrowany. Tym bardziej, że radary WOP były umieszczane na naszych POWTiŁ (Punkty Obserwacji Wzrokowo-Technicznej i Łączności.- nazwa zresztą się zmieniała).
WOP miał czysto swoje punkty jak ten w Helu. Tak w 90% przynajmniej. Z ostrożności tak pisze bo przecież wszystkich nie widziałem.

Załącznik:
Komentarz: Zdjęcie moje
DSC_6049.jpg
DSC_6049.jpg [ 191.99 KiB | Przeglądany 2217 razy ]


Właśnie przy okazji przeglądania fotek mnie naszło. W Jastarni (czynny) wygląda podobnie. Ma jakieś radary ale...

Obrazek


Są też (na terenie niektórych naszych POWTiL MW) takie zielone wieże WOP a obecnie SG.
Montowane też były i są do dziś na latarniach morskich. I tworzą Zautomatyzowanego Systemu Radiolokacyjnego Nadzoru (ZSRN) Polskich Obszarów Morskich Straży Granicznej ale on niestety rozpoczęto budować od 2003 roku.
Wcześniej WOP mial pratktycznie takie punku jak na fotkach. Gdzie tam się te potężne radary co samoloty w Londynie widziały mieściły to nie wiem.

Obrazek

No to już coś. Ale chyba nie to co:

Obrazek

Góra Szwedów. Inne duże punkty są podobne.
Małe jak ten na cyplu HEL mają dwa radary nawigacyjne bez Nur-23.
Ponadto system ma też radary ruchome na samochodach. Najpierw na stacjach Mys ( i te działały jeszcze za moich czasów przynajmniej do 2010 roku), obecnie dodatkowo są samochodowe stacje radiolokacyjne z radarami CRM (Cichy Radar Morski)

Z artykułu o systemie obserwacji technicznej (tego z linku) wynika, że pierwsze radary brzegowe MW zaczęto instalować w 1955 roku/ Były to radary Lot. Zakończono ich instalowanie w 1963 roku. Ale już w 1968 zaczęto wymieniać na RN-231A, od roku 1973 zaczęto je wymieniać na TRN 824. Potem gdzieś tak do roku 1982 montowano na większych punktach stacje NUR - 23 (morska wersja NUR-2) a TRNy wymieniać na dwupasmowe (pasmo S i X) SRN 7453 Nogat. Większość POWT posiadała też mały SRN ale typu nie znam co widać na niektórych zdjęciach. I jak pisałem w latach 90. (a to pamiętam) doposażona je o ruchome ciche radary RM 100.

Obecnie SG (od 2003) ma na latarniach i wieżach przy punkach MW radary Scanter 2001FD. I to wsio.


Idę na łódź. Pa.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 16:14 
Offline

Rejestracja: 14 cze 2016, 11:06
Posty: 2533
Komandor pisze:
A podroczę się z Żubrem.

Znalazłem coś dla Ciebie. NA stronie 41 "Przeglądu..."

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... qLqibCeKy-

Jak byś miał problemy z otwarciem linku i pdf.

https://docplayer.pl/18497190-Sil-powie ... str-4.html


Niestety artykuł nieco przeczy Twoim opowieścią o pionierskiej roli WOP w obserwacji technicznej wybrzeża.


o jest kwit na egzamin przewodnicki 6.07. No i co za sensacja?

Odnoścnie obserwacji technicznej. Do roku 1990 MW posługiwała się radarami RN 231/5 zainstalowanymi w 7 (siedmiu) POWT(cośtam) na moim odcinku (Łeba - Piaski). Radary te kupiono z demobilu po bitwie pod Grunwaldem od wojsk tatarskich :lol: . Do roku 1982 WOP też takie miał na przemian z TRO 534 (już na tranzystorach, 0 3 klasy lepsze) a do 1984 pracował tylko na ORS 754 - najnowocześniejszych radarach w Europie (poza Deccą). Aha, i tych POWT WOP na tym odcinku miał 26. Radary ORS pod różnymi nazwami i modernizacjami pływały na większości polskich jednostek. W latach 1983 - 1990 WOPK zaczęło instalowac radary serii NUR i Daniela t e ostatnie do wykrywania celów niskolecących. Wysunięte ekrany obserwacyjne (bez możliwości ingerencji) udostępniano MW, WLOP i (już) SG. Jak i SG udostępniało swój obraz z bardzo przerzedzonych stacji (stosowano już nowoczesne stacje zintegrowane). Polecam https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... IRf7-5KKKl . Zwłaszcza strona 118

_________________
Nic nie jest takie, jakim to widzimy...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 19:12 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
I OK. Faktycznie w podobnych okresach (+/- 2-3 lata) kolejne generacje radarów u nas wchodziły ale nie opowiadajmy bajek.
I z tymi zasięgami i wykrywalnością bo prawdę znamy oboje dobrze.

I nawet w podanej przz ciebie pracy ona jest. Chociaż podkolorowywana. Chodziłem na te sprawdzenia systemu. WOP też. Na radarze na brzegu fachowiec (a nie obsługa stała z operatorem zas. służby często - to lata 80/90) specjalista od radiolokacji z WOP, kupa fachowców z PIT (RAWAR) znajomych sprzęt i wiedzących co grane a wyniki w praktyce:


Cytuj:
Dane zasięgowe radaru t. ORS–754 uzyskane na podstawie przeprowadzonych ćwiczeń
przy stanie morza 1–2 ° B* były następujące:
– ponton lub kajak – 2,8 –3 Mm,
– łódź rybacka –4,5 Mm,
– deska surfingowa – 1,8 – 3,6 Mm,
– kuter pogranicza – 8,5 Mm,
– okręt podwodny w położeniu: peryskopowym – 6 Mm, pozycyjnym – 15 mm, krążowniczym – 20
Mm,
– samolot t. An–2 na wysokości 500 m – 17 Mm, 300 m – 15 Mm,
– śmigłowiec na wysokości 500 m – 13 Mm, 300 m – 9 Mm.


i w warunkach IDEALNYCH, stan morza 1-2 to nawet na Bałtyku nie więcej jak 80- 100 dni w roku. Dwójka to fala 10 do 50 cm. A jedynka to zmarszczki na wodzie do 10 cm.
Nie mowie, ze to wyniki złe. Porównywalne z innymi radarami morskimi. Może nieco lepsze chociażby ze względy na wywyższenie anteny i jej stabilność. Na okręcie i antena się buja. Ale żadna rewelacja. W sztormie i opadach deszczu to leci na lep.
A trojka, czwórka na Bałtyku (żaden sztorm) częściej się zdarza jak 1-2.

A fizyki nie przeskoczysz. Klasyczny radar w pasmie 3 czy 10 cm ma od lat zbliżone parametry. Ekrany się mieniają, obsługa, czyszczenie sygnałów z szumów i zakłóceń, przystawki różne automatyczne (np z automatycznym przekazywaniem danych do systemu inforamtycznego, obliczania parametrów ruchu celu, itp. Ale zasięgi, szczególnie w warunkach idealnych (jak nie jest to landara dużej mocy typu NUR czy Mys) albo radar sygnału ciągłego z modulacją częstotliwości jak CRM (i też nie przekroczy fizyki i krzywizny ziemi) więcej nie osiągnie.

Ja się tylko drażniłem bo żeś kiedyś bzdury gadał i powtarzasz to teraz z tymi lampowymi kiedy wy już SRN itp.



*od kiedy to się stan morza w skali Beauforta podaje? Ha? Fachowcy z WOP?



Reszta na PW.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 19:15 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
Parafon pisze:

o jest kwit na egzamin przewodnicki 6.07. No i co za sensacja?

Odnoścnie obserwacji technicznej. Do roku 1990 MW posługiwała się radarami RN 231/5 zainstalowanymi w 7 (siedmiu) POWT(cośtam) na moim odcinku (Łeba - Piaski). Radary te kupiono z demobilu po bitwie pod Grunwaldem od wojsk tatarskich :lol: . Do roku 1982 WOP też takie miał na przemian z TRO 534 (już na tranzystorach, 0 3 klasy lepsze) a do 1984 pracował tylko na ORS 754 - najnowocześniejszych radarach w Europie (poza Deccą). Aha, i tych POWT WOP na tym odcinku miał 26. Radary ORS pod różnymi nazwami i modernizacjami pływały na większości polskich jednostek. W latach 1983 - 1990 WOPK zaczęło instalowac radary serii NUR i Daniela t e ostatnie do wykrywania celów niskolecących. Wysunięte ekrany obserwacyjne (bez możliwości ingerencji) udostępniano MW, WLOP i (już) SG. Jak i SG udostępniało swój obraz z bardzo przerzedzonych stacji (stosowano już nowoczesne stacje zintegrowane). Polecam https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... IRf7-5KKKl . Zwłaszcza strona 118


Nie, na 100% od lat 80. miała SRN Nogat na punktach Plus na większych Nury - 23.
I z demobilem to też gówno prawda. Te dwupasmowe Nogaty były robione na zamówienie MW i według jej specyfikacji.

I kolego jest o tym artykule co podałeś pdf.

Cytuj:
Po wybudowaniu POWT Sopot i POWT Sobieszewo brak ciągłości pola r./lok. miał występować tylko pomiędzy POWT Hel i POWT
Gdynia (Zotoka Pucka). W związku z powyższym, w celu zabezpieczenia
ww. odcinka wystawiano dozór jednostki pływającej, na linii dozoru (LD65 lub LD-65A). W tym miejscu należy przypomnieć, że pełnienie służby
bojowej przez okręty, samoloty i śmigłowce MBOP w ochronie granicy
odbywało się metodą służby dyżurnej w portach, dozorów okrętowych
i rejsów patrolowych oraz lotów rozpoznawczych samolotów lub śmigłowców.
Dla porównania, funkcjonujący w tym czasie brzegowy system r./lok. MW rozbudowywano w oparciu o stacje t. LOT, LOT-M oraz RN231A. W drugiej połowie lat 80. był on modernizowany. W ramach tego systemu instalowano już nowe radary t. SRN-7453 i NUR-23.
System ten zapewniał ciągłą strefę skutecznej obserwacji celów średnich (t. kuter, ścigacz, trałowiec) i dużych (t. niszczyciel, statek handlowy) wzdłuż całego Wybrzeża. Operatorzy systemu r./lok. MW specjalizowali się głównie w wykrywaniu takich celów.
Wykrywanie małych celów przez ten system było praktycznie niemożliwe, a zbyt małe nasycenie Wybrzeża wieżami obserwacyjnymi
(19 POWT MW) nie tworzyło ciągłej strefy skutecznej obserwacji. Dlatego też w działaniach w ochronie granicy, w warunkach WOP, uznano
go jako nieprzydatny
.

Oczywiście autor zapomniał o czterech (po dwie na FOW) ruchomych punktach obserwacji technicznej na stacjach Mys. Niby teoretyczny zasięg 100 Mm (praktycznie ok 60 Mm - w zależności od wys. anteny n.p.m.). Nogat przy dobrej pogodzie coś 20 Mm do średnich celów. 16-18 przy zlej

Z jednym się zgodzę. Nasz system słabo sobie radził z kajakami i pontonami ale my się, w przeciwieństwie do Was kajaków się nie obawialiśmy. wiec po co miałby na nich się skupiać? I zasięgi waszych radarów to też nie rewelacja. Dla małych celów. Dlatego tych punków mieliście tak dużo (coś prawie 60, prawda) a nie 19 jak MW.

A tranzystorowe stacje OTR mieliście jeszcze do końca 88 roku. Potem ORS . No całkowicie nie wiem co to za zabawka, j ale chyba do naszych celów mało przydatna. Skoro oprócz WOP nikt ich na morzu nie używał. Ponoć (według art. podstawowy zakres pracy to 16 Mm. Nogat miał dwa. podstawowe 12 Mm i 24 Mm (bo takie są przyjęte w nawigacji) miał też 48 Mm ale to już chyba bajka i dla jaj (chociaż male jachtowe radary (garmin np) też mają ten zakres a 12 Mm i wielokrotność wynika z prawideł morskich). Ale to zakresy tylko a nie faktyczny zasięg. Na 48 milach to brzeg można chyba tylko obserwować.
ORS - 754 to górą odpowiednik Nogata. Tylko pewnie pasmo inne bardziej do małych celów przydatne. Bo ja wiem i Ty też wiesz, że czym krótszą fala tym rozdzielczość (czyli lepsze wykrywanie małych celów) większa ale zasięg spada. Nogat jak pisałem ma (miał bo też wymieniają) dwa. s - chyba 7-15 cm (pasmo nie sam radar) i X - ok 3 cm (od 2,5 do prawie 4 - nie chce mi się szukać. W MW się przyjmowało że S to 10 cm a X to 3 cm. Ile miał ORS?.

To zaś mówi wiele.

Cytuj:
Do podstawowych parametrów techniczno – operacyjnych radaru t. ORS–754 zaliczano jego potencjał zasięgowy (tj. gwarantowaną
odległość wykrywania)
, która była następująca dla nw. sprzętu pływającego:
- ponton lub kajak z 2 osobową załogą – 3 Mm,
- kuter t. KR–70S – 4 Mm,
- kuter rybacki o długości 17 m – 12 Mm,
- okręt WOP t. OP – 16 Mm.

i w sumie się zgadza z parametrami Nogata. Wykrywalność średnich celów do 20 Mm przy dobrzej pogodzie i 18 Mm przy ekstremalnych opadach.
Oczywiście zależy od wywyższenia anteny.


A to "tj. gwarantowaną odległość wykrywania) już mnie wręcz przeraża. Doświadczenie mi mówi, ze nie ma takiej. A już na pewno nie Opeciaka na 16 milach. Nie na morzu. Może laboratoryjnie. Wyliczone. W sztormie dupa. Odbicia od fali, znikanie celu za falą, ze mu tylko maszt na dobrą sprawę widać. Nawet z brzegu nie wyda.
I poza tym chodziliśmy okrętami na współprace w ramach oddawania sytemu do użytku - waszego też (zresztą kiedyś okręty WOP były w MW nie WOP) i różnie z tym bywało. Trałowca często (w zlej pogodzie) poniżej 12 Mm nie widzieliście. Nogaty zresztą też. Nury praktycznie zawsze dawały radę na 12 Mm. To było właśnie na przełomie lat 80 i 90 kiedy i MW i WOP wymieniał stacje. Bardzo nie lubiłem tych zadań bo nuda i te radiolokatory po WAT i Jeleniej Gorze co morza nie widziały marudziły bo chciały aby na sile im parametry zadane wyszły.
Często też takie sprawdzenia w latach 80 i początku 90 były z zaskoku. System już wtedy był powiązany. Operacyjny WOP i MW wymieniali się danymi.

I jaka była (koloryzowane a raczej wymuszona nieco- marudzeniem powtarzaniem podejść bo musi wyjść - prawda) też autor opisuje.


Wychodził okręt w sprawdzenia szczelności systemu obserwacji Trałowiec 206 FM, labo plastik czy ścigacz OP (taki jak OPeciak) prosto w morze i tam dopiero kopertę się otwierało gdzie ma na wody terytorialne kursem do brzegu wejść.

I wcale tak różowo to w WOP nie wyglądało.

Tu niby autor już podaje dane z doświadczeń. Czyli realne chociaż przy sprzyjających warunkach.

Cytuj:
Dane zasięgowe radaru t. ORS–754 uzyskane na podstawie przeprowadzonych ćwiczeń
przy stanie morza 1–2 ° B były następujące:
– ponton lub kajak – 2,8 –3 Mm,
– łódź rybacka –4,5 Mm,
– deska surfingowa – 1,8 – 3,6 Mm,
– kuter pogranicza – 8,5 Mm,
– okręt podwodny w położeniu: peryskopowym – 6 Mm, pozycyjnym – 15 mm, krążowniczym – 20
Mm,
– samolot t. An–2 na wysokości 500 m – 17 Mm, 300 m – 15 Mm,
– śmigłowiec na wysokości 500 m – 13 Mm, 300 m – 9 Mm.


A stan morza 1 - 2 (kurwa stanu morza nie podaje się stopniach Beauforta to skala wiatru jest. Fachowcy kurwa.)
To warunki idealne wręcz. Zaledwie ze 100 dni w roku jak nie miej. A gdzie intensywne opady, gdzie sztorm z wysoką falą. To jak tu mówić o gwarantowanej??? Gwarantowana to jest pewniak w najgorszych warunkach. No powiedzmy, ze przy bardzo złych.

Parafek, na bobra golonego, nie rozmawiasz z całkowitym lejkiem. Dowódca działu V - radiolokacji też bylem. U nas ZDO miał działy I. IV i V)



Ja się tylko drażniłem bo żeś kiedyś bzdury gadał i powtarzasz to teraz z tymi lampowymi kiedy wy już SRN itp.

_________________
Obrazek


Ostatnio zmieniony 03 lip 2020, 20:36 przez Komandor, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 20:08 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
A jeszcze to "zwlaszacza" str 118

Mówi (ta tabela) tylko tyle, ze WOP miał (bo już nie ma tylu) w ciul punktów bliskiego dozoru o zasięgu obserwacji 4 Mm. I podobną ilość dalekiego dozoru do naszych POWTiL.

Zasięgów nie porównuje. Jak mogę powiedzieć, że dla średnich jednostek jako maksymalny (a nie jakiś gwarantowany co jest bzdurą i co opisałem)
przyjmowaliśmy operacyjnie WOPu faktycznie 16 Mm a MW 20, na NURach więcej (nie pamiętam), Mysa jesze więcej ( a dokładnie rysowaliśmy kilka, do małych, średnich, dużych jednostek i niskolecących samolotów - ale to już na mapie szefa Łączności i obserwacji techniczne). Nura i Mys nie podam bo może jeszcze nie bardzo jawne - chociaż w necie można znaleźć wersji dozoru powietrznego ale to co innego. Tak podzielić na pól by trzeba co najmniej.

A dalekiego mniej więcej tyle co my. I ze zasięgi tych drugich były - 16 Mm.

Obrazek


Patrz na anteny. Tajemnicy nie zdradzam bo każdy marynarz rozpozna od czego. I wierz mi to nie są radary o zasięgu do 4 Mm. U nas, nawet w nawigacji handlowej nie ma takiego pojęcia radar morski o zas. 4 Mm. Minimum i postawa to 12 Mm. (male jednostki jako podstawowy mogą mieć 6 Mm a i to nie jestem pewien czy nie muszą mieć też 12).W MW nie ma też pojęcia punktu obserwacji bliskiego i dalekiego dozoru. Ewentualnie mały i duży.
Różniły się tym, że duże mają NUra a male tylko SRNy.
Zdjęcie Góry Szwedów czyli dużego punktu.

Obrazek


I też dwie anteny SRN PLUS Nur 23.

Kontrolowałem ten Helski 27 ( inne, te duże też) wiele razy jako z-ca szefa sztabu i wielokrotnie pełniący jego obowiązki. Jako szef wydz. operacyjnego też musiałem wiedzieć co ma i na jakich zasięgach pracuje. I na własne oczy widziałem co mają. Na systemie Łeba obserwowałem to na bieżąco. Nawet ze swojego fotela w pokoju. Jak po roku 2003 włączyliście nowy system to nawet z niego miałem podgląd i Urzędu Morskiego (zintegrowany obecnie jest WOP i UM). Wymiana na telefon była od zawsze i różnie bywało z tym kto co pierwszy wykrył. Na większe odległości najczęściej nasz,. Szczególnie jak był Nur włączony na jakimś punkcie (chodziły według grafiku albo na plecenie DSO FOW czy MW w normalnej gotowości)

To tyle.

I nie mam zamiaru udowadniać czyje lepsze a czyje gorsze.
INNE ZADANIA, INNE CELE, INNE WYMAGANIA.
Ciężko porównywać.

W każdym razie zmiany sprzętu i w WOP i w MW przebiegały podobnie i w podobnych latach. Czasami w WOP szybciej z jeden rok czasami w MW ze trzy lata. Co nawet ten artykuł od ciebie potwierdza. Bo są zbieżne co do faktów.

Faktyczny znaczny skok w WOP a już raczej w SG nastąpił w 2003 roku i dopiero tu, jeśli chodzi o nowoczesność sprzętu (ale tylko w systemie brzegowym) odskoczyli. Praktycznie wszystkie radary w systemie automatycznym chodżą bez specjalnej stałej obsługi na miejscu. Czy się to przekłada na zasięgi i jakość nie wiem. Na pewno jest taniej. Na punkcie MW jest tak ok 20 ludzi. Kilku na stałej wachcie 7/24.
No ale zostaliśmy z Nogatami (nowsze wersje ale zawsze) i NURami (modernizowane ale już padają powoli) jedyne co mas ratuje to CRMy na samochodach. I może dobrze bo jakby co jakie "W" to POWtiL w pierwszym dniu polecą No może w drugim te dalej.

_________________
Obrazek


Ostatnio zmieniony 03 lip 2020, 20:53 przez Komandor, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 20:46 
Tia...Nury, knury, Nogaty i szpagaty, a zwykły pieszy patrol WOP bez tej pajęczyny potrafił bezbłędnie zlokalizować
pośród 50 plażowych koszy ten jeden, w którym się właśnie koedukacyjne zajęcia z biologii odbywały. I to po ćmoku!


Na górę
  
 
Post: 03 lip 2020, 20:57 
Offline

Rejestracja: 22 wrz 2014, 17:53
Posty: 10656
Lokalizacja: Czestochowa.
Nie bardzo czaję o co się dochodzicie ale ja na Kulbinie miałem na radarze zakres 6Mm. A jak kliknąłem taki knypel to przeskakiwało na 12Mm...albo coś koło tego. W każdym razie idąc przez Atlantyk, bardziej pilnowało się radaru jak kompasu.
Na sterze jechał żyro pilot...... do 9B - powyżej trza było stanąć :lol: "za kołem" - bo żyro głupiał. A jak głupiał to piszczał że szło ochujeć ! :lol:
No i bezpieczniej było się trzymać koła aniżeli siedzieć na stolku "na oku" i usiłować z niego nie spaść....... ;)


Ostatnio zmieniony 03 lip 2020, 21:01 przez stary praktyk, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 20:58 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
Po oni w tym WOPie to hohohoho nie takie rzeczy znajdowali. Piłkę plażową przy fali 3 m przekraczają wody terytorialne RP na 12 Mm nawet. To mieli pary zagubionej w sobie nie znaleźć?

Swoją drogą to ty miałeś szczęście lub pecha. Mnie nigdy nie dorwali. Ani w Łebie ani na Stogach ani Brzeżnie czy Sopot.

No ale ja góra 14 dni w roku bywałem. Czasem niewiele dłużej jak Łebie.

Oni na tych budkach co na fotce takie radary mieli.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 lip 2020, 21:04 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
stary praktyk pisze:
Nie bardzo czaję o co się dochodzicie ale ja na Kulbinie miałem na radarze zakres 6Mm. A jak kliknąłem taki knypel to przeskakiwało na 12Mm...albo coś koło tego. W każdym razie idąc przez Atlantyk, bardziej pilnowało się radaru jak kompasu.
Na sterze jechał żyro pilot...... do 9B - powyżej trza było stanąć :lol: "za kołem" - bo żyro głupiał. A jak głupiał to piszczał że szło ochujeć ! :lol:


Bo oba zakresy 6 Mm i 12 Mm to zakresy podstawowe obserwacji radarowej na statku.
12 Mm bardziej powszechny. 6 Mm rzadziej. Raczej na małych jednostkach na stale używany. Albo na podejściach do portu lub w ścieśnionych miejscach. Kulbin mały nie był to radar chodził pewnie na 12 Mm.

A dochodzimy się tak, aby ciśnienie Żubrowi podnieść i o czymś więcej jak pierdoły o zapachu miejscowych ludzi pogadać.

Zwyczajnie droczę się .

DOPISEK.

DOBRA PARAFON. NIEPOTRZEBNIE ODGRZEBAŁEM TEMAT!!! SORKI. Za dużo ostryg wczoraj zjadłem.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 663 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 67  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 127 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group