forum.nie.com.pl

Forum Tygodnika Nie
Dzisiaj jest 25 kwie 2024, 14:44

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2024 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 203  Następna
Autor Wiadomość
Post: 29 mar 2020, 10:01 
Offline

Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:40
Posty: 988
nick pisze:
A mnie się wydaje, że Bodnar ma rację.
Władza ma oczywiście prawo nakazać kwarantannę, grzywny itp, ale w warunkach stanu wyjątkowego
lub stanu klęski żywiołowej. Wtedy OK.
Ale w innych wypadkach jest to naruszenie swobód obywatelskich, i broni nas Konstytucja, akt wyższego rzędu niż nocą napisana na kolanie ustawa.
Wiadomo, że PIS chce stworzyć taki precedensik, wszyscy się do tego przyzwyczają, po czym zaraza w końcu minie, ale władza raz zdobytych uprawnień łatwo nie odda.
Nadal uważam Bodnara za mądrego faceta.

Bodnar z pewnością ma rację. Trzeba jednak uważnie przeczytać, co RPO napisał w kwestii konstytucyjności podejmowania decyzji.
Bez tego przypisywanie RPO niecnych intencji podejrzanie śmierdzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 11:37 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
nikusia pisze:
Władza ma oczywiście prawo nakazać kwarantannę, grzywny itp, ale w warunkach stanu wyjątkowego
lub stanu klęski żywiołowej. Wtedy OK.


Przykro mi ale nieprawda.

I myślę też ze RP trochę oderwał się od rzeczywistości dal ponieść emocjom. Może w normalnym czasie i normalnej sytuacji to nawet ma sens. Te szykanie luk, niejasności pewnych przepisów itd,
Ale to nie jest normalna sytuacja i normalny czas.

I ważniejszy jest skutek i zasadność wprowadzonych zasad i ograniczeń od ewentualnych, jednak drobnych lub tylko interpretacyjnych, wątpliwości prawnych.


https://www.medexpress.pl/stan-epidemii ... mian/76893

https://www.politykazdrowotna.com/55900 ... ch-u-ludzi

Nadrzędną bo ogólną jest tu o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z 2008 roku.
Tym bardziej ze te szczegółowe specustawy jej nie unieważniły - nie ma, że ta traci moc.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1570Lj.pdf

Cytuj:
Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
1) poddawania się:
a) zabiegom sanitarnym,
b) szczepieniom ochronnym,
c) poekspozycyjnemu profilaktycznemu stosowaniu leków,
d) badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w tym również postępowaniu
mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiału do tych badań,
e) nadzorowi epidemiologicznemu,
f) kwarantannie,

g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby
– jeżeli są osobami
zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych
;


ZAWSZE nie tylko jak jest wprowadzony jakiś stan. Obowiązek poddania się kwarantannie może być nałożony decyzją sanepidu jak widać nawet.

Cytuj:
Art. 34. 1. W celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych,
osoby chore na chorobę zakaźną albo osoby podejrzane o zachorowanie na chorobę
zakaźną mogą podlegać obowiązkowej hospitalizacji.
2. Osoby zdrowe, które pozostawały w styczności z osobami chorymi na
choroby zakaźne podlegają obowiązkowej kwarantannie lub nadzorowi
epidemiologicznemu, jeżeli tak postanowią organy inspekcji sanitarnej przez okres nie
dłuższy niż 21 dni, licząc od ostatniego dnia styczności.

3. Obowiązkowa kwarantanna lub nadzór epidemiologiczny, o których mowa
w ust. 2, mogą być stosowane wobec tej samej osoby więcej niż raz, do czasu
stwierdzenia braku zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz chorób powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, o którym
mowa w ust. 1,
2) obowiązki lekarza lub felczera w przypadku podejrzenia lub rozpoznania
zakażenia lub choroby zakaźnej powodujących powstanie obowiązku, o którym
mowa w ust. 1,
3) organ, któremu jest przekazywana informacja o skierowaniu do szpitala osób
podlegających obowiązkowi, o którym mowa w ust. 1,
4) obowiązki szpitala w przypadku samowolnego opuszczenia szpitala przez osobę
podlegającą obowiązkowi, o którym mowa w ust. 1
– mając na względzie potrzebę zapobiegania i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych
u ludzi oraz ochrony zdrowia publicznego.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wykaz
chorób powodujących powstanie obowiązku kwarantanny lub nadzoru
epidemiologicznego u osób, o których mowa w ust. 2, oraz okres obowiązkowej
kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego, mając na względzie potrzebę nadzoru
epidemiologicznego oraz ochrony zdrowia publicznego.


Czyli nawet organ inspekcji sanitarnej ma takie prawo.

Więcej, kwarantanne a nawet środki przymusu bezpośredniego może lekarz (felczer) zastosować jak ktoś nie chce się poddać leczeniu itp.

Cytuj:
Art. 35. 1. W przypadku podejrzenia lub rozpoznania zachorowania na chorobę
szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną lekarz
przyjmujący do szpitala, miejsca
izolacji lub odbywania kwarantanny, kierując się własną oceną stopnia zagrożenia dla
zdrowia publicznego, poddaje osobę podejrzaną o zachorowanie, chorą na chorobę
szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną lub osobę narażoną na zakażenie
hospitalizacji, izolacji lub kwarantannie oraz badaniom, również w przypadku gdy
brak jest decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1, a osoba podejrzana o zachorowanie,
chora lub narażona na zakażenie nie wyraża zgody
na hospitalizację, izolację,
kwarantannę lub wykonanie badania

Art. 36. 1. Wobec osoby, która nie poddaje się obowiązkowi szczepienia,
badaniom sanitarno-epidemiologicznym, zabiegom sanitarnym, kwarantannie lub
izolacji
, a u której podejrzewa się lub rozpoznano chorobę szczególnie niebezpieczną
i wysoce zakaźną, stanowiącą bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia innych
osób, może być zastosowany środek przymusu bezpośredniego polegający na
przytrzymywaniu, unieruchomieniu lub przymusowym podaniu leków.

2. O zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego decyduje lekarz lub felczer,
który określa rodzaj zastosowanego środka przymusu bezpośredniego oraz osobiście
nadzoruje jego wykonanie przez osoby wykonujące zawody medyczne. Każdy
przypadek zastosowania środka przymusu bezpośredniego odnotowuje się
w dokumentacji medycznej.
3. Lekarz lub felczer może zwrócić się do Policji, Straży Granicznej lub
Żandarmerii Wojskowej o pomoc
w zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego.
Udzielenie pomocy następuje pod warunkiem wyposażenia funkcjonariuszy lub
żołnierzy w środki chroniące przed chorobami zakaźnymi przez tego lekarza lub
felczera.



Czyli nawet lekarz i felczer ma prawo (bez żadnych specustaw ograniczyć wolność osobistą poddając podejrzanego o chorobę zakaźna kwarantannie a nawet wymusić to to na niej, stosując środki przymusu bezpośredniego.

LEKARZ, BEZ ROZPORZĄDZENIA I DECYZJI ADM NAWET. - bo to wymaga sytuacja i konieczność natychmiastowego działania a Bodnar się czepia MZ (też lekarza).

To co powyżej może być stosowane bez ogłaszania w prowadzania czegokolwiek , żadnego stanu.

Czyli nawet w normalnej sytuacji ustawodawca dale wiele możliwości ograniczenia swobód i praw obywatelskich i to nawet na szczeblu lekarza. bezpośredniego styku z chorym.
Bo duch tego prawa jest wyraźny. Bezpieczeństwo, zdrowie i życie jest ważniejsze od swobód.

I felczer jak trzeba może (bez żadnego dodatkowego rozporządzenia) z sanitariuszami Cię Nickusia obezwładnić i wsadzić do izolatki - ograniczając ci wolność. Tez ma o tym powiadamiać Radę Europy?

A teraz co można w sytuacji poszczególnych stanów (zagrożenia i epidemii):

Cytuj:
Zasady postępowania w razie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii
Art. 46. 1. Stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii na obszarze
województwa lub jego części ogłasza i odwołuje wojewoda, w drodze rozporządzenia,
na wniosek państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2. Jeżeli zagrożenie epidemiczne lub epidemia występuje na obszarze więcej niż
jednego województwa, stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłasza
i odwołuje, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia

w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, na
wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego.


Jak widać nawet Wojewoda może,
A co może w tym rozporządzeniu określić ten wojewoda i oczywiście Minister?
Cytuj:
4. W rozporządzeniach, o których mowa w ust. 1 i 2, można ustanowić:
1) czasowe ograniczenie określonego sposobu przemieszczania się,
2) czasowe ograniczenie lub zakaz obrotu i używania określonych przedmiotów lub
produktów spożywczych,
3) czasowe ograniczenie funkcjonowania określonych instytucji lub zakładów
pracy,

4) zakaz organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności,
5) obowiązek wykonania określonych zabiegów sanitarnych, jeżeli wykonanie ich
wiąże się z funkcjonowaniem określonych obiektów produkcyjnych,
usługowych, handlowych lub innych obiektów,
6) nakaz udostępnienia nieruchomości, lokali, terenów i dostarczenia środków
transportu do działań przeciwepidemicznych przewidzianych planami
przeciwepidemicznymi,
7) obowiązek przeprowadzenia szczepień ochronnych, o których mowa w ust. 3,
oraz grupy osób podlegające tym szczepieniom, rodzaj przeprowadzanych
szczepień ochronnych
– uwzględniając drogi szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz sytuację
epidemiczną na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub
stan epidemii.
5. Rozporządzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, są:
1) niezwłocznie ogłaszane w odpowiednim dzienniku urzędowym, zgodnie
z przepisami o ogłaszaniu aktów normatywnych;
2) wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
6. Wojewoda ma obowiązek poinformowania obywateli o obowiązkach
wynikających z przepisów, o których mowa w ust. 1–4, w sposób zwyczajowo
przyjęty na danym terenie


I tu jest faktycznie pewien haczyk bo nie MZ a Rada Ministrów ale przypominam, że kwarantanne na konkretnego obywatela może nałożyć SANEPID , Graniczny Inspektor Sanitarnym albo nawet lekarz (felczer) bez rozporządzanie ministra i w każdej chwili z mocy samej ustawy jak tylko istnieje podejrzenie zachorowania.

Nie wiem czemu w dalszej części jest o radzie ministrów . Może chodziło ustawodawcy a kwarantannie na cale miasta, obszary?
Powtarzam, wystarczy Inspektor sanitarny lub lekarz. Minister w rozporządzeniu tylko to potwierdził. przecież sam osobiście nie lata i nakłada.

Cytuj:
Art. 46a. W przypadku wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia
epidemicznego o charakterze i w rozmiarach przekraczających możliwości działania
właściwych organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu
terytorialnego, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, na podstawie
danych przekazanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw administracji
publicznej, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz wojewodów:
1) zagrożony obszar wraz ze wskazaniem rodzaju strefy, na którym wystąpił stan
epidemii lub stan zagrożenia epidemicznego,
2) rodzaj stosowanych rozwiązań – w zakresie określonym w art. 46b
– mając na względzie zakres stosowanych rozwiązań oraz uwzględniając bieżące
możliwości budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 46b. W rozporządzeniu, o którym mowa w art. 46a, można ustanowić:
1) ograniczenia, obowiązki i nakazy, o których mowa w art. 46 ust. 4;
2) czasowe ograniczenie określonych zakresów działalności przedsiębiorców;
3) czasową reglamentację zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;
4) obowiązek poddania się badaniom lekarskim oraz stosowaniu innych środków
profilaktycznych i zabiegów przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;
5) obowiązek poddania się kwarantannie;
6) miejsce kwarantanny;
7) zakaz opuszczania miejsca kwarantanny;
8) czasowe ograniczenie korzystania z lokali lub terenów oraz obowiązek ich
zabezpieczenia;
9) nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, terenów i obiektów;
10) nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na
określonych obszarach;
11) zakaz opuszczania strefy zero przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;
12) nakaz określonego sposobu przemieszczania się.


Może, nie musi. I jest to w sumie powtórzenie tego co może w normalnym trybie zarządzić organ sanitarny (Sanepid) lub lekarz nawet.
I obowiązek kwarantanny jest ujęty już w pierwszych artykułach ustawy nałożony na każdego na terytorium RP jak zostanie taka nałożona. Wiec nie wiem o co ten raban. Powtarzam. bez dodatkowego rozporządzania. I bez stanu zagrożenia czy epidemii.

POWTÓRZĘ JESZCZE RAZ:

Cytuj:
Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
1) poddawania się:
e) nadzorowi epidemiologicznemu,
f) kwarantannie,

g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby
– jeżeli są osobami
zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych
;


A zasady ogólne są tu:

Cytuj:
Art. 34. 1. W celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych,
osoby chore na chorobę zakaźną albo osoby podejrzane o zachorowanie na chorobę
zakaźną mogą podlegać obowiązkowej hospitalizacji.
2. Osoby zdrowe, które pozostawały w styczności z osobami chorymi na
choroby zakaźne podlegają obowiązkowej kwarantannie lub nadzorowi
epidemiologicznemu, jeżeli tak postanowią organy inspekcji sanitarnej przez okres nie
dłuższy niż 21 dni, licząc od ostatniego dnia styczności.

3. Obowiązkowa kwarantanna lub nadzór epidemiologiczny, o których mowa
w ust. 2, mogą być stosowane wobec tej samej osoby więcej niż raz, do czasu
stwierdzenia braku zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego.


Minister w drodze rozporządzenia tylko wykaz chorób zakaźnych w stosunku do jakich się do stosuje uzupełnia (i pewnie uzupełnił o tego wirusa)
oraz określa zasady postępowania lekarzy, szpitali i ich obowiązki, nie musi w sumie decydować w rozporządzeniu czy ma być kwarantanna i dla kogo czy nie. Bo to już jest powiedziane w Art. 34.
Jak napisał to po prostu powtórzył to co w ustawie.

Ustawy się czyta w całości i nawiązaniu poszczególnych przepisów oraz w zrozumieniu jej ducha a nie czepia wyrwanych z całości przepisów.

A teraz kary.

te też są przewidziane i obowiązują z mocy ustawy bez potrzeby wydawania dodatkowego rozporządzenia. inaczej by to zostało ujęte jako delegacja prawna.


Co do karania grzywną to jak pisałem aż prosi się zastosować wyższy stopień karania z KK. Art 165.
Przynajmniej w bardziej drastycznych sytuacjach.
Ale jest też ogólny artykuł w kodeksie wykroczeń i naprawdę nie trzeba na to ustawy by grzywnę nałożyć.

Cytuj:
CZĘŚĆ SZCZEGÓLNA
Rozdział XIII Wykroczenia przeciwko zdrowiu
Art. 116. § 1. Kto, wiedząc o tym, że:

1) jest chory na gruźlicę, chorobę weneryczną lub inną chorobę zakaźną albo podejrzany o tę chorobę,

2) styka się z chorym na chorobę określoną w punkcie 1 lub z podejrzanym o to, że jest chory na gruźlicę lub inną chorobę zakaźną,

3) jest nosicielem zarazków choroby określonej w punkcie 1 lub podejrzanym o nosicielstwo,

nie przestrzega nakazów lub zakazów zawartych w przepisach o zapobieganiu tym chorobom lub o ich zwalczaniu albo nie przestrzega wskazań lub zarządzeń leczniczych wydanych na podstawie tych przepisów przez organy służby zdrowia,

podlega karze grzywny albo karze nagany.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto, sprawując pieczę nad osobą małoletnią lub bezradną, nie dopełnia obowiązku spowodowania, aby osoba ta zastosowała się do określonych w § 1 nakazów, zakazów, wskazań lub zarządzeń leczniczych.


Więc o co ten raban, ze niby nieprawne i niekonstytucyjne?OD rzecznika Praw czlowieka, prawnika jednak bym wymagal aby przejrzal też inne przepisy prawne.

Tak, ustawa z ROKU 2009 jest pełna luk i niejasności. I nie przewiduje wiele sytuacji. Jak np ta kwarantanna po przekroczeniu granicy (chociaż to można podciągnąć przecież pod ogólny przepis o uzasadnionym podejrzeniu zarażenia). ŻADNA USTAWA nie przewidzi wszystkiego. Np tak jak plączą o tym określeniu miejsca i czy można np na chwile wychodzić. Tego też się czepiają. Ale chyba tu zwykła logika podpowiada, ze nie. Kwarantanna to kwarantanna i jej cel jest jasny - ograniczyć do minimum kontakt z innymi ludźmi (społeczeństwem) I fachowcy wiedza lepiej niż prawnicy.

Jak będziemy się tak bawić jak Bodnar i inni to dupa blada.

Tak przy okazji. Stan klęski też tych kwarantann, miejsca i zasad nie rozwieje automatycznie. Bo na ten temat mówi jeszcze mniej. W sumie to jedyne co więcej daje to tylko przesuniecie wyborów. Nic więcej.

Możliwość wprowadzenie izolacji obszarów, ograniczenia poruszania, nakazu pracy, zajęcia mienia (budynkow) daje już ta.

Co do UE. Ta już dala swoje wytyczne minimalne z zastrzeżeniem, ze państwa mogą stosować soje w zależności od sytuacji. Więc niech Bodnara głowa nie boli o RE. Tym bardziej, że członkowie tej Rady zajeci są teraz ograniczaniem swobód obywatelskich i czlowieka u siebie. Pewnie też w oaarciu o przepisy teoretycznie pełne luk i niedomówień.

https://www.mp.pl/covid19/covid19-kompe ... covid-19,1

Cytuj:
Wprowadzanie niniejszych zaleceń może być modyfikowane przez władze odpowiedzialne za zdrowie publiczne zależnie od oceny ryzyka w odniesieniu do poszczególnych osób zakażonych wirusem powodującym COVID-19 i osób z kontaktu.


I ZAWSZE (na postawie doświadczenia w dowodzeniu) BĘDĘ UWAŻAŁ, ZE NAWET NIE DO KOŃCA IDEALNA I DOBRA DECYZJA JALE PODJĘTA SZYBKO I O CZASIE JEST LEPSZA OD ŻADNEJ LUB PODJĘTEJ ZA PÓŹNO.

A potem się bierze za nią odpowiedzialność i ewentualnie kładzie glowie pod topór. Na tym polega dowodzenie i rządzenie. szczególnie w sytuacjach dynamicznych i niespodziewanych.

DIXI

PS. Ad QSKA - nie przypisuje niecnych intencji Bodnarowi. Raczej pewien brak wyobraźni i zbytnie emocje.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 12:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 wrz 2014, 16:57
Posty: 7657
Lokalizacja: Ballybran, a jakże
Myślę,że Bodnarowi raczej chodziło o napisaną na kolanie specustawę, a cytowane tu przez wielu argumenty podnosił już wcześniej R.Giertych, i stąd zapewne przekonanie o słuszności jego wywodów.
Przepisy cytowane przez Komandora istotnie nadal obowiązują, do tego zostały wcześniej wydane.Innym problemem tych czasów jest właśnie pospiech, forsowanie niejako ukradkiem przepisów, praw, zakazów, które będą obowiązywały długo po stanie epidemii/wyjątkowym/klęski żywiołowej, jak zwał, tak zwał,i jak zostanie nazwany, i do tego bezterminowo. Mam na myśli na przykład ustanowiony chyłkiem prze Zerro art. 274 a kk, który pozwala prokuratorowi jednoosobowo, bez decyzji sądu ,nałożyć na delikwenta areszt domowy, na początku na 3 m ce.I inne, podobne, które uchwalone teraz, pod pozorem nagłego zapotrzebowania, mają jednak nieograniczony do czasu epidemii czas obowiązywania.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 12:21 
Offline

Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:40
Posty: 988
A akty prawne podnoszone przez RPO już nie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 12:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 wrz 2014, 16:57
Posty: 7657
Lokalizacja: Ballybran, a jakże
RPO podnosi akty prawne raczej wybiórczo.I żeby nie było :ja akurat cenię Bodnara jako RPO.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 12:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 wrz 2014, 16:15
Posty: 16796
Jakby nie te choroby to ludzie by żyli wiecznie-jak widać receptą na wieczne życie jest niewychodzenie z domu.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 12:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 wrz 2014, 16:57
Posty: 7657
Lokalizacja: Ballybran, a jakże
Still, jeden taki nie wychodził i w domu umarł........testu mu nie zdążyli zrobić.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 13:37 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
Tu jest ustawa o klęskach żywiołowych.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 171897.pdf

W części walki z epidemią jest jeszcze bardziej enigmatyczna niż ta corobach zakażnych i w sumie powiela jej zapisy tylko mniej szczególowo.

Szczerze wątpię czy naprawdę jest lepszym narzędziem do walki z epidemią (nic o Sanepidzie, lekarzach, szpitalach a nawet o MZ zdrowia malo.
Jedyna korzyść - odszkodowania i wybory oraz większy zamordyzm przy użyciu sil porządkowych i wojska.

jak już to bym się pokusił o nowelizację tej o epidemiach o brakujący zakres z przesunięciem wyborów (w określonych warunkach np jak objęty jest cały kraj lub jak lokalnych region) . I też będzie problem prawny. która po ogłoszeniu tego stanu ważniejsza będzie. czy np tę o epidemiach będzie można stosować równolegle.
Jeśli nie to kibel bo Sanepid, lekarze, MZ utracą swoje narzędzia. Za ogólna jest.

O epidemii tylko to co pogrubiłem.

I to tez założenie sobie stryczka na szyje. Bo np, w tym stanie samorządy podlegają bezpośrednio wojewodzie (starostwie, równorzędni) Czyli np. Trzaskowski ruki pa szwam i wykonać.

Cytuj:
4. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadkach określonych w art. 8 pkt 3 i 4, starosta podlega wojewodzie.
5. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia
skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, wojewoda może zawiesić uprawnienia starosty określone w ust. 2 i 3 oraz
wyznaczyć pełnomocnika do kierowania tymi działaniami
. Do pełnomocnika stosuje się odpowiednio przepis ust. 4.


Czyli jak stan dotyczy województwa lub kraju. I tu tez luka. W wielu punktach, np kto nie podlega staroście są wyłączeni prezydenci miast na prawach powiatu ale już przy podległości wojewodzie ich nie ma, są tylko starostowie. Pewnie jak są na prawach powiatu to podlegają jak starostowie (można domniemywać) ale formalnie nie ma.

A tu o tych ograniczeniach, jeśli chodzi o epidemie to w sumie tylko tytuł ze o ograniczenie swobód chodzi jest główna różnicą.

Cytuj:
Rozdział 3
Zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela
Art. 20. Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej,
oraz odpowiednio do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, z zastrzeżeniem
art. 24 i art. 25.
Art. 21. 1. Ograniczenia, o których mowa w art. 20, mogą polegać na:
1) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców;
2) nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju;

3) nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi
w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
4) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;
4a)1) zakazie okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju;
4b)1) nakazie stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów;
5) obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków
profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych;

6) obowiązku poddania się kwarantannie;

1) Dodany przez art. 16 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. poz. 915), która weszła
w życie z dniem 25 lipca 2014 r.

Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 1897
7) obowiązku stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych niezbędnych do zwalczania
organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin;
8) obowiązku stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska;
9) obowiązku stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
10) obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń;
11) dokonaniu przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części;
12) nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;
13) nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;
14) zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych;
15) nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się;
16) wykorzystaniu, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych;
17) zakazie prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach;
18) ograniczeniu lub odstąpieniu od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika;
19) wykonywaniu świadczeń osobistych i rzeczowych określonych w art. 22.
2. Ograniczenia, o których mowa w art. 20, w stosunku do osób zatrudnionych u pracodawcy, wobec którego został
wydany nakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, mogą polegać na:
1) zmianie systemu, wymiaru i rozkładu czasu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy,
na zasadach określonych w Kodeksie pracy;
2) obowiązku pracy w niedziele, święta i dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie
pracy;
3) powierzeniu pracownikowi wykonywania pracy innego rodzaju niż wynikający z nawiązanego stosunku pracy;
w takim przypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad
obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.
3. Ograniczenia, o których mowa w ust. 2, nie mogą być stosowane wobec pracowników młodocianych, osób niepełnosprawnych oraz kobiet w ciąży i karmiących.


To teraz porównam punk po punkcie.

klęska żywiołowa na czerwono, zakaźne na zielono:

Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej,
oraz odpowiednio do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, z zastrzeżeniem
art. 24 i art. 25.


Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:


Tu mogą podlegać ograniczeniom a w drugim przypadku są zobowiązane (zawsze w trybie przewidzianym ustawą)

1) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców;

3) czasowe ograniczenie funkcjonowania określonych instytucji lub zakładów
pracy,


3) nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi
w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;


Art. 47. 1. Pracownicy podmiotów leczniczych, osoby wykonujące zawody
medyczne oraz osoby, z którymi podpisano umowy na wykonywanie świadczeń
zdrowotnych, mogą być skierowani do pracy przy zwalczaniu epidemii. Do pracy przy
zwalczaniu epidemii mogą być skierowane także inne osoby, jeżeli ich skierowanie
jest uzasadnione aktualnymi potrzebami podmiotów kierujących zwalczaniem
epidemii.



4) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;

3) czasową reglamentację zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;

5) obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków
profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych;


1) poddawania się:
a) zabiegom sanitarnym,
b) szczepieniom ochronnym,
c) poekspozycyjnemu profilaktycznemu stosowaniu leków,
d) badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w tym również postępowaniu
mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiału do tych badań,
e) nadzorowi epidemiologicznemu,
f) kwarantannie,
g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby – jeżeli są osobami
zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych;


w części ogólnej i potem już przy organach władzy potworzone i więcej

5) obowiązek wykonania określonych zabiegów sanitarnych, jeżeli wykonanie ich
wiąże się z funkcjonowaniem określonych obiektów produkcyjnych,
usługowych, handlowych lub innych obiektów,

obowiązek poddania się badaniom lekarskim oraz stosowaniu innych środków
profilaktycznych i zabiegów przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;


obowiązku poddania się kwarantannie;

enigmatycznie, bez procedury, kto, kiedy, czy rozporządzanie, kogo, czy Sanepid też może, czy lekarz w nagłych przypadkach, Nic nie ma. A co z hospitalizacją, izolacją. Zakazem wykonywania niektórych prac i czynności? W zakaźnej jest.

f) kwarantannie,
g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby – jeżeli są osobami
zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych;
i w dalszej części
5) obowiązek poddania się kwarantannie;
6) miejsce kwarantanny;
7) zakaz opuszczania miejsca kwarantanny;
8) czasowe ograniczenie korzystania z lokali lub terenów oraz obowiązek ich
zabezpieczenia;


12) nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;
13) nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;


9) nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, terenów i obiektów;
10) nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na
określonych obszarach;
11) zakaz opuszczania strefy zero przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;


14) zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych;

4) zakaz organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności

Tu nawet więcej jest bo są nie tylko imprezy masowe ale i inne zgromadzania ludności, w tym np RELIGIJNE!!!! A ta o klęskach o innych nie mówi, a imprezy masowe i co to jest to określa szczegółowo inna ustawa i wiele zgromadzeń pod nią nie podpada. PROSZĘ!!!!

15) nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się;

12) nakaz określonego sposobu przemieszczania się.

Tu, ale też i kwarantannie, miejscu itp czepiają się ze w ustawie o epidemii to bardzo niejasne i enigmatyczne jest, z lukami a kurcze w tej o klęskach to jakie jest?

Już mi się nie chce porównywać ale jednak ustawa o zwalczaniu chorób zakaźnych i te stany epidemiczne pomimo wad i luk są lepszym narzędziem niż ustawa o klęskach żywiołowych.

Używanie tej ostatniej to jak używanie pancerfausta do wbijania małych gwoździków w dyktę.
I sekatora do robinie wycinanki z bibuły.

ta o klęskach co prawda nieco porusza sprawy epidemii ale bez szczegółów i to stałych uprawnień specjalistycznych organow, np sanitarnych, lekarzy itp.

Każda czynność by wymagała ich nadanie w drodze rozporządzenia np prawo do nadania kwarantanny przez Inspektora Sanitarnego, czy lekarza. Nakazu hospitalizacji i izolacji w tym prawa do użycia przymusu przez personel medyczny. A tej o epidemiach już jest i wprost z ustawy.

I teraz czy oba stany mogą być równolegle? Czy stan klęski jako wyższy, bardziej restrykcyjny i ujęty w konstytucji nie zawiesza stanu zagrożenia i epidemii? A jak zawiesza to z z jego szczególnymi przepisami, kompetencjami ito? Czy za każdym razem przy wprowadzaniu czegoś trzeba by opisywać tryb, procedury, uprawnienia już nadane? Np przez odesłanie do konkretnego art ustawy o epidemii (używam skrótowo tej nazwy). a tam też luki i niejasności.

Co prawda w przypadku tej o klęskach by była jedna wielka luka w tym konkretnym przypadku epidemii i koniecznych działań, kompetencji itp.

I teraz czy ta walka o stany wyjątkowe ma sens tylko dlatego ze wybory i jeszcze może jeden czy dwa punku korzystne.

Nie lepiej jednak walczyć o nowelizację (w tym likwidację luk i niejasności) tej specjalistycznej.

Nawet wybory dala by się na sile odwołać - izolacja obszaru, punkt o zaniechaniu niektórej działalności, zakazie innych zgromadzeń. Ale już wcześniej powinna ta ustawa to przewidywać. Może ją nowelizować i dopisać. Może nawet jak trzeba konstytucje zmienić. Nie wiem czy to konieczne. Czasu trochę jest.
TO BY BYŁO MERYTORYCZNE - bo luki i pewne konieczności nieprzewidzianie dopiero w praniu wyszły. Nikt nie przewidywał ani skali ani na dodatek zbiegu z wyborami. Jest teraz szansa by to naprawić. Bo przecież może się nie raz powtórzyć i co, znowu zabawa od nowa i wprowadzanie stanu umożliwiającego wyprowadzenie wojska pod bronią na ulice, podporządkowania samorządów, zawieszenie ich działalności i wyznaczenie pełnomocników?

Ja jednym i drugim nie wierze jak psom, ze oni dobro nasze mają na względzie.
Jakby rząd wprowadził stan klęski to pewnie byłby płacz w drugą stronę. Bodnara też.

Sami przeczytajcie obie ustawy i się naprawdę zastanówcie, która lepsza w tej konkretnej sytuacji i która bardziej groźna dla ewentualnej demokracji (biorąc pod uwagę bezkompromisowość i przebojowość PiS).
Bo coś mi się zdaje ze powinnyśmy się cieszyć ze nie chcą stany klęski a może jeszcze innych wprowadzać.

Linki w postach są do obu ale przypomnę:

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1570Lj.pdf

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 171897.pdf

A wyborów najpewniej i tak nie będzie. Bo PiS samobójcami politycznymi nie jest i nie wezmą takiej odpowiedzialności za zdrowie i śmierć wielu ludzi. No chyba ze by epidemia zdechła a nie zdechnie.
I nie wiem czy skorzystają z jakiś furtek czy znowelizują ustawę o epidemii,, czy też, nie daj bobrze wprowadzą jakiś tan wyjątkowy

Nie wiem czy to nie gra z tym zwlekaniem aby się miała o co opozycja pienić na próżno i się trochę kompromitować przy okazji.
Już SLD i PSL patrzy na PO jej miotanie dziwnie nieco. I jeszcze będzie zamiast antyPiS antyPO.

A potem, za miesiąc np, PiS ogłosi, że oni nie chcieli za bardzo ograniczać swobód obywatelskich, ograniczać demokracji i samorządności ale pod naporem rządań opozycji, RPO, autorytetów prawnych, RPD i RPK a może i Fundacji Helsińskiej z bólem serca i na przekór sobie to oni ten, dla zachowania spokoju i zgody narodowej ten stan jakiś może nawet wyjątkowy wprowadzą.

I już nie będzie płaczy, że MZ coś tam wprowadzi a niby nie mógł chociaż nie musiał bo już wprowadzone ( kwarantanna i jej zasady oraz karanie z KW) nawet bez stanu epidemii, bo teraz już nawet wojewoda będzie swobody dowolnie i większym zakresie ograniczał. A z jakiej partii są wojewodowie?

Cytuj:
Art. 23. 1. Niezbędne ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela, o których mowa w art. 21 i art. 22,
w granicach dopuszczonych w rozporządzeniu Rady Ministrów (a zakres też sobie napiszą, mają z czego wybierać nie tylko z kwarantanną i jakąś grzywną marną) o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej wprowadza,
odpowiednio w zakresie kompetencji wynikających z art. 8:
1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5 – w drodze zarządzenia albo
decyzji;
2) starosta albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 10 ust. 5 – w drodze zarządzenia albo decyzji;
3) wojewoda albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 11 ust. 4 – w drodze rozporządzenia albo decyzji.




A po prawdzie to teraz wrogiem jest wirus i epidemia a nie PiS.

Na walkę z PIS przyjdzie jeszcze czas. I rozliczenie.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 15:12 
Offline

Rejestracja: 04 wrz 2014, 19:45
Posty: 2943
Ok, przekonałeś mnie od strony prawnej.
Istotnie mają takie prawo bez wprowadzania stanów szczególnych.

Jednak jestem przekonana, że władzy chodzi o zupełnie inne rzeczy, a ustawa jest tylko pretekstem.
Gdyby było inaczej, marszałkini nie pierdoliłaby takich kocopołów, że wizyta w lokalu wyborczym niczym nam nie grozi,
bo wchodzi się tam na krótko, więc nie można zarazić się wirusem.
I dawno zapomnimy o wirusie, a skutki, w tym karanie, zostaną na długo.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 mar 2020, 15:32 
Offline

Rejestracja: 11 gru 2018, 16:59
Posty: 4689
A co tego, że coś knują szuje przy okazji to się zgadzam. Już przemycili kilka rzeczy.
Ale oni coś bardziej kompleksowo i radykalnie knują.

Powiem więcej, i już to pisałem, ze chyba im opozycja w tym knuciu trochę pomaga.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2024 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 203  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group