https://zielonaferajna.pl/rodzaje-tkanin-a-srodowisko/Rodzaje tkanin a środowiskoZ wszystkiego, co dzieje się na świecie – fabryki, elektrownie, transport, kopalnie, uprawy – jednym z największych trucicieli planety jest moda!
Tkaniny naturalne
Tkaniny naturalne produkuje się z włókien naturalnych, czyli roślinnych lub zwierzęcych. Są one uznawane za najmilsze naszemu ciału. Mają dobrą wentylację, pochłaniają nadmierną wilgoć i promieniowanie UV oraz są wytrzymałe na wysoką temperaturę. Niestety, niekoniecznie są najbardziej ekologiczne, dlatego trzeba zwracać uwagę na certyfikaty.
Bawełna Zdecydowanie najpopularniejsza tkanina świata. Powstaje z rośliny o tej samej nazwie uprawianej w ciepłych rejonach świata. Mamy więc już na samym początku ślad węglowy transportu – najpierw do kraju, gdzie szyte są ubrania, a potem gotowego produktu do miejsca docelowego sprzedaży. Kolejną ciemną stroną upraw bawełny jest wykorzystywanie dzieci do pracy w ciężkich warunkach. Są one narażane na temperatury sięgające 40 stopni i ogromną ilość chemikaliów. No właśnie – chemikaliów. Największym „grzechem” tkanin bawełnianych są pestycydy i środki owadobójcze masowo stosowane w celu zwiększenia wydajności pól bawełny. Z wiatrem przedostają się one do powietrza, a wraz z wodą deszczową spływają do ziemi, powodując skażenie gleby i wód gruntowych. My konsumenci, nosząc ubrania z bawełny, jesteśmy z kolei narażeni na szkodliwy wpływ tych substancji na naszą skórę. Kolejny aspekt, który nie sposób zignorować, to zużycie wody. Do wyprodukowania 1 kg bawełny zużywa się od 7 do 29 tysięcy litrów wody (liczby te mogą się znacznie różnić ze względu na opady deszczu).
Patrząc na aspekt środowiskowy musimy jednak rozróżnić bawełnę konwencjonalną od organicznej. W przypadku tej drugiej, stosowanie chemicznych środków jest zakazane, dlatego jej uprawa jest znacznie bardziej przyjazna środowisku, pracownikom oraz konsumentom. Zarówno w przypadku bawełny tradycyjnej, jak i organicznej zwracajcie uwagę, czy tkanina jest certyfikowana. Najczęściej spotykane certyfikaty to:
Oeko-Tex Standard 100
Certyfikowane tkaniny bezpieczne dla zdrowia
Produkty oznaczone takim znakiem są wolne od substancji toksycznych. Mogą zawierać śladowe ilości substancji chemicznych, ale nie w takich ilościach, która szkodziłaby człowiekowi lub środowisku.
GOTSCertyfikowana tkanina organiczna bawełna bezpieczna dla zdrowia i środowiska
Ten certyfikat możecie spotkać na produktach z tkanin organicznych. Oznacza, że produkt spełnia bardzo rygorystyczne normy, m.in. jeśli chodzi o brak zawartości środków chemicznych. Niestety, w Polsce trudno znaleźć ubrania lub tkaniny z takim certyfikatem, a jeśli już to są horrendalnie drogie (co ma swoje uzasadnienie).
WełnaPochodzi z sierści zwierząt – najczęściej owiec (w tym merynosów), ale również wielbłądów czy kóz (jak moher, czy cenna wełna kóz kaszmirskich znana jako kaszmir). Niestety, często pozyskiwanie wełny wiąże się z okrucieństwem wobec zwierząt. W celu zwalczania pasożytów, pestycydy są aplikowane bezpośrednio na skórę owiec. Do tego dochodzą antybiotyki i bardzo często okrutny przebieg golenia. Kupując ubrania z wełny, warto szukać produktów z certyfikatem Responsible Wool Standard:
Certyfikat wełna organiczna
Ten certyfikat oznacza, że owce były traktowane humanitarnie na każdym etapie pozyskiwania surowca. Ponadto świadczy tym, że proces produkcji wełny nie miał negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
W Polsce częściej spotkacie się jednak z certyfikatem Woolmark, który bardziej skupia się na jakości produktu z perspektywy konsumenta:
Certyfikat ten potwierdza przede wszystkim, że wełna zawiera 100% wełny. Oprócz tego dla celów certyfikacji sprawdza się jakość wełny pod kątem rygorystycznych wymogów, między innymi, że jest nieprzetworzona i nieużywana.
LenTkaniny lniane powstają z włókien lnu. Wydaje się to być najbardziej ekologiczny rodzaj materiału, jaki możemy kupić w Polsce. Przede wszystkim len występuje w naszej szerokości geograficznej, więc nie wymaga dalekiego transportu. Po drugie każda część lnu może zostać wykorzystana, więc ta roślina właściwie nie generuje odpadów. Ponadto, uprawa lnu użyźnia glebę. Wydaje się więc, że znaleźliśmy tkaninę idealną dla planety. Minusy są takie, że len w czystej postaci bardzo się gniecie i jest dosyć sztywny, więc w ubraniach często łączy się go z bawełną lub wiskozą.
| Magdalena Franczak
https://www.fashiola.pl/fashion-blog/li ... azona.html | 23.10.2019
Rodzaje tkanin mniej szkodliwych dla środowiska
Lyocell (Tencel)Tencel to względnie nowa, przyjazna dla środowiska tkanina, wykonywana z drzew eukaliptusowych. Produkcja tej tkaniny ma certyfikat FSC, co gwarantuje zrównoważoną gospodarkę leśną.
Tencel potrzebuje znacznie mniej chemikaliów przy produkcji niż na przykład wiskoza. Produkcja lyocellu zużywa również znacznie mniej energii i wymaga 10-20 razy mniej wody niż bawełna. Dodatkowo, odzież z lyocellu jest dobra i miękka, trwała oraz dobrze się układa. Spodnie wykonane z tencelu są przy okazji bardzo wygodne w noszeniu.
Len Według materiałów umieszczonych na stronie ekonsument.pl. Len to naturalna tkanina, która pozyskiwana jest z rośliny rosnącej również w Polsce. Uprawa lnu wpływa świetnie na żyzność gleby i chociażby dlatego warto kupować produkty z tego materiału, ale len ma więcej pozytywów.
Odzieży z lnu nie prasuje sie zbyt łatwo, a do produkcji tego rodzaju tkaniny zużywa się sporo wody, nie mniej jednak uważam, że to jedna z najlepiej oddychających tkanin i powinnyśmy mieć o wiele więcej produktów lnianych niż bawełnianych.
JedwabJedwab jest skomplikowanym rodzajem tkaniny. Włókna jedwabiu są uważane za jedne z najbardziej ekskluzywnych włókien tekstylnych. Jedwab jest materiałem naturalnym, włóknem białkowym, które wytwarzają jedwabniki.
Ponieważ jedwab jest materiałem naturalnym, jest całkowicie degradowalny. Można go dodawać do odpadów spożywczych i ogrodowych w kompoście! Jedwab jest wygodnym materiałem do noszenia, nigdy się nie elektryzuje, pochłania wilgoć i chroni skórę, jedwabna koszulka zawsze do wszystkiego pasuje!
WełnaWełna jest naturalnym włóknem, które pochodzi głównie od owiec (ale w produkcji tkanin mogą pojawiać się włosy innych zwierząt, takich jak angora i kaszmir lub koza). Wełna od dawna służy do produkcji długotrwałych ciepłych ubrań i koców.
Wełna jest również prana znacznie rzadziej i w niższych temperaturach niż inne ubrania, dzięki czemu jest bardziej przyjazna dla środowiska. Jest również naturalna, odnawialna i ulega biodegradacji. Chociaż wełniana odzież często "mnie swędzi", tylko takich produktów używam zimą. Nie ma innego rodzaju tkaniny, który utrzymałby tyle ciepła, co dobry wełniany sweter!
Bawełna BCIBCI oznacza Better Cotton Initiative i jest ruchem, który skupia rolników, handlowców, dealerów i marki, żeby Better Cotton stał się głównym nurtem i długofalową zmianą na rynku bawełny. Bawełna to zdecydowanie najczęściej stosowany rodzaj tkaniny (pewnie teraz masz na sobie bawełniany sweter lub t-shirt). Bawełna jest materiałem, który dobrze się pierze. Chociaż bawełna BCI jest lepsza niż zwykła bawełna, to i tak produkcja bawełny jest bardzo zanieczyszczająca. Wymaga dużej ilości wody, ciepła oraz chemikaliów, aby uzyskać wymaganą czystość. Ten rodzaj tkaniny musi być stosunkowo często prany.
Coś pośredniego - wiskozaWiskoza jest włóknem tekstylnym celulozy, otrzymywanym z brzozy lub sosny. Wiskoza ma tendencję do kurczenia się w praniu i bardzo często charakterystycznie się wykręca. Jednak bardzo dobrze pochłania wilgoć.
Wiskoza to rodzaj tkaniny pochodzenia naturalnego, jednak podczas jej produkcji zużywa się dużo energii, wody i niszczących chemikaliów. To wszystko powoduje duże straty w środowisku i w lokalnych społecznościach.
http://www.pilik.pl/pl/show_page/104Len » Właściwości i zastosowaniaTkaniny lniane cenione są zarówno przez projektantów jak i użytkowników za swoją gładkość, jedwabisty połysk, trwałość, komfort użytkowania, łatwo rozpoznawalny specyficzny wygląd, przypominający ich „polne” i bliskie naturze pochodzenie.
Len włóknisty w 90 % wykorzystywany jest na cele włókiennicze, z czego:
60% przeznaczona jest na odzież
15% na materiały domowego użytku (pościel, obrusy, zasłony itp.)
15% na materiały obiciowe
10% na tkaniny przemysłowe (techniczne)
Len znajduje zastosowanie we wszystkich asortymentach odzieży włączając odzież sportową.
Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich w Poznaniu od kilku lat prowadzi badania właściwości higienicznych i komfortu użytkowego odzieży oraz identyfikacji zjawisk będących wynikiem wpływu odzieży na parametry fizjologiczne człowieka.
Badania te potwierdziły, że odzież z lnu i konopi:
odznacza się bardzo wysokimi walorami higienicznymi zapewniającymi optymalny mikroklimat w sferze skóra-odzież,
pozytywnie oddziałuje na organizm człowieka, nie powoduje alergii, wzmacnia system immunologiczny,
nie wywołuje w organizmie człowieka zwiększonych tendencji do zmęczenia, tak jak to jest w przypadku odzieży z włókien chemicznych,
nie wpływa na zwiększenie potliwości i wzrost temperatury ciała,
nie gromadzi na powierzchni odzieży ładunków elektrostatycznych.
Higroskopijność włókien jest jedną z ważniejszych cech użytkowych włókien, zwłaszcza w odniesieniu do wyrobów odzieżowych i pościelowych.
Len, tak jak wszystkie włókna naturalne, charakteryzuje się wysoką absorpcją wilgoci.
Włókno lnu zawiera w swoim składzie ligniny, które są doskonałym naturalnym absorbentem promieniowania UV.
Poza tym odzież z włókna lnu charakteryzuje się chłodnym chwytem, dlatego len ze swoimi doskonałymi właściwościami biofizycznymi, jest najlepszym surowcem na letnie kolekcje odzieży.
Len nie wywołuje alergii, ma właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze.
Len można wygotować a nawet wysterylizować, jest przy tym o wiele bardziej trwały i odporny na spieranie niż bawełna. Dzięki zawartości specjalnych związków – pektyn typu B – len staje się w miarę użytkowania coraz bardziej miękki i miły w dotyku.
Dzięki niskim właściwościom elektrostatycznym, nawet mały dodatek włókien lnianych w tkaninach mieszankowych znacznie obniża zdolność do ładowania elektrostatycznego.
Len wspomaga spokojny sen. Pościel lniana daje poczucie chłodu dzięki właściwościom termoregulacji. W czasie upałów wchłania wilgoć i nadmierne ciepło, a w czasie chłodów zatrzymuje ciepło ciała.
Współczesne technologie pozwoliły uszlachetnić tkaniny lniane, skonstruować mieszanki z innymi włóknami takimi jak bawełna, wełna, jedwab, wiskoza, poliester i lycra.
Mieszanie lnu z innymi włóknami okazało się jednym ze skutecznych sposobów na zmiękczenie tkanin, jak również obniżenie ceny wyrobu.
Opracowanie dziewiarskich przędz lnianych umożliwiło poszerzenie obszaru wykorzystania lnu także do produkcji dzianin. To poprawiło walory użytkowe wyrobów. Dzianina z lnu jest wytrzymała choć jest delikatna.
Dzianiny z lnu są doskonałym, sprawdzonym surowcem do produkcji oryginalnej, niestandardowej odzieży adresowanej do modnych kobiet, które oczekują szykownych i naturalnych zarazem propozycji.
Dzianiny te doskonale nadają się m.in. na bieliznę i odzież sportową.
Wyroby z lnu cenione są nie tylko za ekologiczne, naturalne pochodzenie i związane z tym bezpieczeństwo dla ludzkiego ciała, ale również dla środowiska naturalnego – po zakończeniu użytkowania len ulega całkowitej biodegradacji.
Włókniny
Z gorszej jakości włókien lnianych produkowane są włókniny cienkie, o masie powierzchniowej ok. 100g/m2, doskonale nadającą się do produkcji ekologicznych - biodegradowalnych toreb i opakowań. Inne rodzaje włóknin lnianych, o wyższej masie powierzchniowej (250-1200g/m2) przeznaczone są dla przemysłu samochodowego, meblarstwa, oraz jako geowłókniny i biowłókniny (z nasionami traw) dla drogownictwa, służące umacnianiu poboczy dróg.
Celuloza i kompozyty
Włókno najniższej jakości wykorzystywane jest jako surowiec do produkcji długowłóknistych mas celulozowych używanych wysokogatunkowych papierów, bibułek papierosowych oraz jako wypełniacze w materiałach kompozytowych.
Dla zdrowia i urody
Nasiona lnu zawierają do 8% substancji śluzowych łagodzących w naturalny sposób wpływ czynników drażniących błony śluzowe przewodu pokarmowego i oddechowego. Siemię lnu polecane jest zatem w terapii chorób przewodu pokarmowego, oddechowego czy schorzeń dermatologicznych, gdzie wykorzystuje się działanie osłaniające, zmiękczające i łagodzące śluzu lnianego.
Poza tym nasiona lnu zawierają do 40% cennego oleju. Olej lniany jest unikalnym olejem roślinnym zawierającym ponad 90% nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Innym ważnym składnikiem nasion lnu jest bardzo wartościowe i lekkostrawne białko, którego siemię zawiera do 25 %. Wskaźniki strawności białka lnu pod działaniem pepsyny i trypsyny należą do jednych z najwyższych.
Olej lniany, który zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe, stosuje się profilaktycznie i leczniczo w chorobach serca, w stanach zapalnych, niedoborach hormonalnych, a nawet niepłodności. Posiada substancje, których nie wytwarza – a bardzo ich potrzebuje! – organizm człowieka! Siemię lniane zawiera też kwasy oraz substancje zwane ligninami, które mogą zwalczyć nowotwory, infekcje bakteryjne i wirusowe.
https://fashionbiznes.pl/ekologiczne-tkaniny/ | Kwi 20, 2020
LenLen jest najstarszym włóknem naturalnym znanym człowiekowi i w dodatku najtrwalszym – włókna lniane są 2-3 razy bardziej wytrzymałe niż bawełna. Warto wiedzieć, że jest to najlepsze rozwiązanie jeśli chodzi o letnie ubrania, gdyż są lekkie i zapewniają dużą przewiewność. Ponadto włókna lniane mają działanie antyalergiczne i antybakteryjne.
Jeśli chodzi o proces uprawy lnu jest on równie nieszkodliwy jak w przypadku bawełny organicznej, a nawet pochłania mniej wody. Uprawianie lnu wpływa korzystnie na żyzność gleby i przyczynia się do rekultywacji gleb skażonych przez przemysł.
Polska marka szyjąca z lnu: Wild’n’Slow
JedwabMateriał utożsamiany z luksusem – nie tylko z powodu ceny, ale także odczucia, które towarzyszy przy dotykaniu jedwabiu. Każdy kto chociaż raz miał na sobie jedwabną sukienkę czy koszulę wie, jak bardzo przyjemny jest to materiał ze względu delikatność, zwiewność i miękkość. Najbardziej wartościowy jest surowy jedwab, czyli tkanina w naturalnej postaci, niepoddana obróbce chemicznej.
Wysokie ceny jedwabnych ubrań wynikają ze skomplikowanego i kosztownego procesu wytwarzania tego materiału, który też rodzi wiele sporów na tle etycznym. Włókna jedwabiu mają pochodzenie zwierzęce – uzyskuje się je z kokonu hodowanych w tym celu jedwabników. Jednak niestety, aby uzyskać niezniszczone kokony, często hodowcy stosują gorącą parę wodną, która powoduje śmierć znajdujących się w nich larw. Ekologicznym rozwiązaniem jest tzw. „peace silk” lub „vegetarian silk” – jedwab produkowany przez larwy, które mają możliwość opuszczenia kokonu. Inną opcją jest jeszcze „dziki jedwab” powstaje przy użyciu kokonów dziko żyjących owadów – niekoniecznie jedwabników – które po wykonanej „pracy” nadal mogą żyć na wolności.
Polska marka szyjąca z jedwabiu: LOFJU
Włókna konopi Włókna konopi są w naszym kraju jeszcze mało popularne, ale za granicą coraz częściej używa się ich w przemyśle odzieżowym ze względu na niskie wymagania uprawne – nie wymagają stosowania pestycydów i nie potrzebują również dużej ilości wody. Mają wysoką wytrzymałość i są jedną z najbardziej przyjaznych środowisku roślin wykorzystywanych w przemyśle. Co więcej, ich uprawa korzystnie wpływa na żyzność gleby.
Jeśli chodzi o komfort noszenia to ubrania z włókien konopi są lekkie i miłe dla skóry, z której bardzo powoli chłoną wszelkie zapachy. Dodatkową zaletą odzieży wykonanej z konopi jest wyższa niż w przypadku innych materiałów ochrona przed szkodliwym działaniem promieni UV.
Marka szyjąca z włókien konopi: Patagonia
Bawełna organiczna i FairtradeWarto jeszcze na chwilę wrócić do ubrań z bawełny organicznej, które diametralnie różnią się od tych z metką „100% cotton”. Przede wszystkim konwencjonalne uprawy bawełny wiążą się z wykorzystaniem dużej ilości środków chemicznych, która jest szkodliwa dla środowiska naturalnego. Kupując odzież z ekologicznej bawełny mamy gwarancję, że jej produkcja odbyła się z poszanowaniem dla naszej planety. Natomiast, gdy na metce znajdziemy dopisek „Fairtrade” możemy być pewni, że producenci zapewnili dobre warunki pracy dla osób pracujących na plantacjach, co oznacza zakaz pracy przymusowej, niezatrudnianie dzieci, równe traktowanie kobiet i mężczyzn oraz działanie związków zawodowych na dużych plantacjach.
Odzież z certyfikatem Fairtrade jest przy okazji tak samo przyjazna środowisku, co w przypadku ubrań z bawełny organicznej, ponieważ jednym z warunków jego potrzymania jest przestrzeganie norm środowiskowych oraz ograniczanie środków chemicznych.
Polska marka szyjąca z bawełny organicznej: NAGO
Wełna z alpakWełnę pozyskuje się z corocznego strzyżenia alpak. Jest trzykrotnie trwalsze i sześciokrotnie cieplejsze od wełny owczej. Poza tym nie przepuszcza wody ani kurzu (idealna propozycja dla alergików). W przeciwieństwie też do wełny owczej nie zawiera lanoliny, dzięki czemu nie wymaga użycia substancji chemicznych podczas obróbki. Co więcej jest bardzo przewiewna i ma wysokie właściwości higroskopijne – doskonale absorbuje wilgoć i wolno nasiąka wodą.
Dodatkowo włóczka wyróżnia się niesamowitą wytrzymałością, a gdy nie jest farbowana pozostaje niezwykle miękka (jak kaszamir) i delikatna w dotyku. A wybierając dla siebie sweter z tej wełny możemy być pewni, że znajdziemy kolor dla siebie – ten rodzaj wełny występuje w naturze w ponad 20 kolorach.
Co więcej wybierając ubrania z wełny alpak, możemy być bardziej pewni co do warunków hodowlanych tych zwierząt niż w przypadku owiec, z których zazwyczaj pozyskuje się nie tylko wełnę, ale także mięso. Dużo zastrzeżeń budzą dziś też warunki na farmach owiec, gdzie zwierzęta poddawane bolesnemu zabiegowi zwanemu muselingiem – polega on na wycinaniu skołtunionej wełny pod ogonem zwierzęcia razem ze skórą. Ekologicznym rozwiązaniem są hodowle organiczne, gdzie owce nie są tak brutalnie traktowane, a ich wełna nie jest poddawana działaniu chemikaliów. Niestety dostępność takiej wełny jest mocno ograniczona i jest ona wyjątkowo droga.
Ubrania z wełny alpaki znajdziecie w wielu sklepach, szczególnie tych z odzieżą premium.
Lyocell (Tencel)Materiał o miękkich włóknach, który jest pozyskiwany z celulozy drzewnej. Jest w 100% biodegradowalny – materiał poddany odpowiednim warunkom kompostowania ulega biodegradacji w przeciągu zaledwie 6 tygodni. W porównaniu z procesem wiskozowym metoda jego wytwarzania jest też znacznie bardziej przyjazna dla środowiska. Stosowany do lyoncellu rozpuszczalnik NMMO jest nietoksyczny, bezpieczny i może być ponownie wykorzystywany w procesie technologicznym nawet w 99,5%. Podczas całego procesu produkcji lyocellu stosunkowo małe jest zużycie wody (ok. 260 litrów/kg).
Nie tylko ekologiczne, ale i wygodne – ubrania z domieszką lyocellu są delikatne i mniej się gniotą. Jest to materiał bardzo elastyczny i dobrze oddychający, dlatego najczęściej znajduje zastosowanie do produkcji bielizny, pościeli, odzieży do biegania.
Polska marka szyjąca z tencelu: blisko
Plastik z recyklingu nie ratuje planety. Mikrocząsteczki zatruwają świathttps://forsal.pl/biznes/ekologia/artyk ... swiat.html | 21 grudnia 2020
Tworzywa sztuczne przyjazne środowiskuhttps://www.magazynprzemyslowy.pl/artyk ... srodowisku | 08/07/2016
Tworzywa biodegradowalnehttps://www.plastech.pl/plastechopedia/ ... owalne-817Polimery biodegradowalnehttps://pl.wikipedia.org/wiki/Polimery_biodegradowalneBiotworzywa – przyszłość przemysłu tworzyw sztucznychhttps://www.products.pcc.eu/pl/blog/bio ... ztucznych/ | 9-08-2018
Biotworzywa. Nieśmiały trend czy konieczność, której nie uniknie przemysł?
https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualn ... -7550.html | 10 września 2019
Trzeba wprowadzić zakaz produkcji, sprzedaży szkodliwych dla środowiska, na którymkolwiek etapie użytkowania, przez przemysł włókienniczy (inaczej przemysł tekstylny)(gałąź przemysłu lekkiego zajmująca się przetwórstwem surowców na włókna, tkaniny, dzianiny itp., obejmuje między innymi, przędzalnictwo, tkactwo, dziewiarstwo oraz w przypadku przetwórstwa włókien łykowych – roszarnictwo.) substancji, materiałów, środków chemicznych itp., pralek itp. urządzeń, w których te zakazane chemikalia są niezbędne do ich użytkowania itp.!Orzechy i inne nietoksyczne środki piorącehttps://www.google.com/search?client=fi ... ent=psy-abhttps://gadzetomania.pl/45933,minutowe- ... ez-proszku 1-minutowe pranie bez proszkuUrządzenie składa się z kilku poziomów roboczych, z których każdy wykonuje inne zadanie. Po włożeniu brudnej odzieży do pralki, ubranie przechodzi przez kolejne poziomy:
— poziom I — elektroliza w środowisku wodnym do wstępnego oczyszczenia odzieży z zabrudzeń;
— poziom II- przepłukiwanie ubrania silnym strumieniem wody dozowanej pod wysokim ciśnieniem;
— poziom II- przepłukiwanie ubrania silnym strumieniem wody dozowanej pod wysokim ciśnieniem;
— poziom III — odsysanie wilgoci i suszenie;
— poziom IV — sterylizacja promieniowaniem UV…
… I ubranie wysuwa się z pralki idealnie czyste.
Wszystko trwa 1 minutę. (Biorąc pod uwagę, że kiedyś może powstaną pralnie z tego typu urządzeniami — czas jednego cyklu prania będzie w sam raz odpowiadał kilkudziesięciosekundowemu oczekiwaniu na np. kawę z automatu).
[Można prać mniej rzeczy, ale częściej, dokonstruować podajnik ubrań do prania. – red.]
"NEWSWEEK" nr 34, 26.08.2007 r.
EKOPRANIEZdawałoby się, że żadne gospodarstwo domowe nie obejdzie się bez proszku do prania. Można go jednak nie używać, a chodzić w czystych ubraniach. Najnowsza pralka firmy Haier o nazwie WasH20 rozbija cząsteczki wody na jony wodorotlenowe o ujemnym ładunku (OH-) oraz jony wodorowe naładowane dodatnio (H+).
Cząsteczki te czyszczą zabrudzenia, a nawet wybawiają plamy. Cena ekologicznej pralki, sprzedawanej na razie tylko we Francji, to w przeliczeniu na złotówki około 3 tys. zł.
http://www.wnetrza.webzine.pl/pralka-pi ... z-proszku/ | 24 stycznia 2008
Pralka piorąca bez proszkuPralka Haier WasH20 nie używa proszków do prania. Zamiast tego rozbija cząsteczki wody na jony OH- i H+. Wkrótce pralkę będzie można kupić we Francji za około 700 Euro. Zobacz również stronę produktu.
"NEWSWEEK" nr 38, 23.09.2007 r.
PRANIE BIOWcale nie trzeba wymieniać pralki na ekologiczną (jak np. ta, o której pisaliśmy w nr. 34/2007 r.), by prać bez użycia proszku. Wystarczy kupić Ekokule. System rozbija cząsteczki wody na nietrwałe jony wodorotlenowe o ładunku ujemnym (OH-) i jony wodorowe naładowane dodatnio (H+). Cząstki te, dążąc do połączenia się z innymi cząstkami i stworzenia bardziej stabilnych wiązań, usuwają wszelkie zabrudzenia. Jak zapewnia producent, tak uprane ubrania są równie świeże i pozbawione plam, jak poddane działaniu proszku. Zestaw trzech kul (w znaleźności od stopnia zabrudzenia tkanin należy wrzucić jedną, dwie lub trzy kule) kosztuje 139 zł i wystarcza na 400 prań. | (DR) |
http://www.ekoboom.pl http://www.o2.pl | Wtorek [24.02.2009, 06:33] 2 źródła
CUDOWNY PŁYN DO ZMYWANIA NACZYŃKranówka poddana elektrolizie lepsza niż każdy chemiczny środek czyszczący.
Jest zbawieniem dla wielu hoteli, które na płyny do naczyń i środki do podłóg wydają miliony. Jest nieszkodliwa dla człowieka (mieszanina kranówki i soli kuchennej potraktowana prądem), świetnie zmywa tłuszcz i zabija bakterie. I najważniejsze - jest tania - donosi "Los Angeles Times".
Amerykanie odkrycia tu wielkiego nie dokonali, bo jak zauważa gazeta, owego "eliksiru" jako środka odkażającego od dawna używa się w Japonii czy Rosji.
Zresztą nawet w USA stosuje się ją w więzieniach, gdzie każda chemia to potencjalna trucizna. Teraz jednak odkrywają ją hotele, które szukają każdego sposobu, by zaoszczędzić. | J