@Kizior. Nie istnieje Gripen NG . Ten był oferowany i ten był nam prezentowany w postaci demo i latającej makiety. Dlatego do czasu wejścia go do produkcji proponowano nam jak Czechom i Węgrom leasing dostępnych wersji.
A wersja ta realnie do kupienia wówczas czyli c/d istniały. Tylko miały takie parametry operacyjne jakie miały. Gorsze od naszej wersji efa. A i cena była wyższa. Obecnie Gripen występuje już w wersji E.
Co do tego b-52 to ten sarkazm był niepotrzebny. Bo mówimy o konkretnym segmencie, samolocie wielozadaniowym, a nie o starym bombowcu strategicznym.
I sam potwierdziłeś ze Dania, Norwegia kupuje F-35 a wcześniej były mocno zaangażowane w program Gripen NG. Dlaczego zrezygnowały? Takie same głupki jak my? Też pod butem USA? GB była nawet w konsorcjum pracującym nad tym samolotem i kupiły tylko kilka starszej wersji jako treningowe. Debile? Najlepszy samolot wielozadaniowy świata do treningu używają.
Gripen JAS 39 E jest co prawda uważany za wersję produkcyjną Gripena NG. Ale jest skromniejszy trochę od tej wizji NG.
No i kurcze też go jeszcze nie ma!!!! Znaczy produkcja dopiero rusza.
Na oficjalnym blogu Gripena jest mowa o tym, że pierwsze JAS 39E będą dostarczone Szwecji I Brazylii pod koniec tego roku a osiągną zdolność operacyjną w SP Szwecji osiągną w 2023 roku. Dlatego Dania (i Norwegia) im podziękowała. Bo się terminy przesuwały a sam samolot nie do końca spełniał obietnice z wersji demo.
No ale skoro wiesz lepiej od producenta, ze są a nawet im uzbrojenie zmieniają to OK.
Oficjalny blog Gripena:
https://gripenblogs.com/Lists/Categorie ... =GRIPEN+NGi najnowszy news:
Cytuj:
With the launch of the serial production of Gripen E, Saab has made good progress with the fighter programme this year, says Saab Chief Executive Hakan Buskhe.
At an annual results presentation which happened on 15th February, Buskhe said that serial production of the fighter aircraft began in first week of January 2019.
According to the Swedish Defence Materiel Administration (FMV), the Gripen E production is very much on schedule, and the first delivery to both Sweden and Brazil should happen by this year end[b]. The goal was to have Gripen operational in Sweden by 2023[/b], but it may happen before that.
I co dalej uważacie, ze powinnyśmy w to wejść? Kiedy byśmy je dostali? A co do tego czasu? Migi 21? Leasing
starych wersji? Nie wymagało by to też zmiany całej infrastruktury pod nowy samolot?
A z bliższego podwórka. Czesi mają Gripeny C/D w leasingu. My byśmy mieli takie same bo mniej więcej w tym samym czasie te oferty były dla nas Cechow i Węgier. Teraz je już modernizują miedzy innymi by mogły skutecznie atakować cele naziemne.
No proszę, tyle zachwytów a tu się okazuje, ze byśmy mieli samolot nie mogący atakować celów naziemnych. Bez linka 16 (standard w NATO). A tyle zachwytów było jaki piękny nowoczesny i ile to nie może.
Aby nie było, linki do artykułów w Defense24 raczej Gripenowi przychylnego portalu:
https://www.defence24.pl/czeskie-gripen ... e-naziemneCytuj:
Ministerstwo obrony Czech podpisało ze szwedzką Agencją ds. Eksportu Obronnego (FXM - Försvarsexportmyndighetens) umowę, dotyczącą zwiększenia możliwości bojowych myśliwców JAS39 Gripen czeskiego lotnictwa wojskowego. Kontrakt oszacowano na 120 mln koron szwedzkich, czyli około 14 mln dolarów.
Umowa dotyczy zwiększenia możliwości zwalczania celów naziemnych przez czeskie Gripeny. Obecnie są one zdolne jedynie do ataku na rozpoznane wzrokowo cele z użyciem działek pokładowych 27 mm, nie posiadają natomiast możliwości użycia bomb, czy nawet niekierowanych rakiet.
Kurde gorzej niż Lim 6bis. Ten mógł atakować cele naziemne bombami i npr.
Fajnie. Byśmy przez ok 15 lat (od 2006 do czasu otrzymania tych nowych) mieli samolot sensu stricte myśliwski.
To jak, jest ten wielozadaniowy Gripen czy nie ma? Jak jest po cholerę Czesi modernizują by bomby nim zrzucać?
Tak przy okazji. Swoje Gripeny Szwedzi też modernizują. Modernizacja pośrednia przed modernizacją wersji D do standardu JAS 39 E i otrzymaniu nówek tej wersji.
https://www.defence24.pl/saab-rozpoczyn ... gripena-cdA tu dowód ze Defence24 lubi Gripeny i nie jest to portal im wrogi i przepłacony przez USA:
https://www.defence24.pl/gripen-ng-szwedzka-alternatywahttps://www.defence24.pl/farnborough-20 ... u-gripen-eNie zmienia to faktu drogi Kiziorze, ze samolotu Gripen JAS 39 E (a taka tylko mniej więcej może konkurować z nowszymi wersjami F16 jeśli chodzi o możliwości bojowe) NIE MA! Prototyp czy wersje demo to nie samolot bojowy. A ten będzie dopiero po koniec tego roku.
Podobnie się podniecaliście (to uwaga ogólna) nieistniejącym Migiem 35 (będącym modyfikacją Miga 29 a nie nowym samolotem od zera zaprojektowanym. Samolot dobry. Zabawek zabiera mniej od f-16 CD blok 52+ (6.5 tony) ale trochę więcej od JAS 39 E.
Wtedy kiedy się podniecaliście ze trzeba było taki kupić też nie istniał. Tylko prototypy. Produkcja seryjna ruszyła w zeszłym roku dopiero. Ile wyprodukowano? No i jak z takim samolotem jak się jest w raczej niezbyt przyjaznych obozach?
To jak zachwyty na tą naszą syrenką Meluzyna. Piękna. Świetna. Tyle, ze jej nie ma tak naprawdę.
Nie jestem fanem USA i ich samolotów, te migi i mnie się bardziej podobają, a Szwedom kibicuje i życzę sukcesów, ale trzeba być realistą i patrzeć nie świat realnie nie przez pryzmat sympatii i fobii.